مدارس تروریسم در حال جذب شاگردان

© AP Photo / Militant Website, Fileحمله داعشی ها به روستایی در مرکز سوریه 45 کشته به جا گذاشت
حمله داعشی ها به روستایی در مرکز سوریه 45 کشته به جا گذاشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 25 هزار خارجی در جبهه افراطی های «داعش» و «القاعده» در عراق، سوریه، لیبی و پاکستان مشغول جنگ هستند.

این آمار در گزارش محرمانه سازمان ملل عنوان شده است. این سند هنوز منتشر نشده اما نتایج تحقیقات شش ماهه آن توسط رسانه های مطرح غرب ذکر شده است. کارشناسان سازمان جهانی می گویند که بیشتر این افراد از شهروندان تونس، مراکش، فرانسه و روسیه هستند که امروز به نفع تروریست ها مبارزه می کنند.

حدود شش ماه پیش کارشناسان به خواست شورای امنیت سازمان ملل شروع به تحقیقاتی در خصوص طرفداران خارجی سازمان های تروریستی کردند. و امروز نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که قبلا، خارجی های طرفدار افراطی ها، هیچ وقت به این اندازه زیاد نبوده اند. می گویند که تعداد خارجی های ملحق شده به جبهه جهادگران از تابستان سال 2014 تا مارس 2015 به میزان 71 % بیشتر شده است. به گزارش آسوشیتد پرس، 10 سال پیش تعداد کل جهادگران در سراسر دنیا چند هزار تن بد. اما اکنون تعداد انها چند برابر شده و همچنان زیادتر هم می شود. بیشتر خارجی ها در عراق و سوریه حضور دارند که جبهه داعش و النصره است و انواع مدارس بین المللی تروریسم را بنا کرده اند. کارشناسان سازمان ملل این آمار را با شرایط مشابه ان در افغانستان طی سال های 90 مقایسه می کنند. هم اکنون در سوریه و عراق در حدود 22 هزار تروریست خارجی مشغول مبارزه هستند.

طبق گزارش سازمان ملل، در حال حاضر در افغانستان شش هزار و پانصد طرفدار خارجی افراطی گرایان حضور دارند. چند صد نفر هم در یمن و لیبی و پاکستان مشغول مبارزه هستند. حدود یکصد تروریست خارجی در سومالی و کشورهای آفریقای شمالی و فیلیپین حضور دارند. در تحقیقات همچنین گفته می شود که بیشتر خارجی های در حال مبارزه به نفع جهادگران، از تونس، مراکش، فرانسه و روسیه آمده اند. علاوه بر این، شهروندان فنلاند، مالدیو و توباگو هم به این جمع می پیوندند.

گفتنی است که شهروندان بریتانیا و استرالیا نیز جدیدا به این جمع اضافه شده اند. به عنوان مثال جوان 18 ساله از ملبورن به نام جِیک بیلاردی دست به عمل انتهاری زده است. او مدرسه را رها کرده و از استرالیا به ترکیه گریخته تا به صف اسلام گرایان در عراق بپیوندد.

دست کم 600 تن از بریتانیا به سوریه و عراق رفته اند. روزنامه نگاران بی بی سی تحقیقاتی انجام داده و زندگی جوانان بریتانیا و سایر کشورهای غربی که به تروریست ها ملحق شده اند را منتشر کرده اند. در میان آنها هم زنان و هم مردان مشاهده می شود. در ماه دسامبر سال 2014 دیوید سوئِن جوان بریتانیایی به خاطر شرکت در برنامه یک انفجار محکوم به حبس شد. تا پیش از آن یک جوان افراطی به سوریه رفته و در اینترنت عکس هایی از خود با یک اسلحه خودکار در دستش منتشر کرد. افتخار جَمان دختر 23 ساله اهل پورتسموگ که به سوریه گریخت و مدتی در شبکه های اجتماعی عکس هایی از خود به شکل یک مبارز جهادگر منتشر می کرد و نهایتا کشته شد.

محققین می گویند که حضور این افراطی های خارجی نشان دهنده خطر جدی و طولانی مدت است. تروریست با کمک شبکه های اجتماعی به جذب نیروهای جدید از تمام دنیا می پردازند و این افراد پس از بازگشت به کشورشان خطراتی را به دنبال خواهند داشت. در گزارش سازمان ملل توصیه می شود که به سفرهای شک برانگیز توجه بیشتری داشته و کنترل را روی مرزهای کشورها بیشتر کنند. به عنوان یک نمونه مثبت از ترکیه نام برده می شود که نقطه ترانزیت به سوریه و عراق است. نیروهای امنیت ترکیه از فهرست واچ — لیست برای شناسایی افراد مشکوک استفاده می کنند که در حدود 12 هزار و پانصد نام در آن ذکر شده است. کارشناسان از نیروهای امنیتی می خواهند که جستجوی فعال برای شناسایی همدستان افراطیون را جدی تر در برنامه قرار دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала