گزارش و تحلیل

بریکس با صندوق بین المللی پول رقابت می کند

© Sputnik / Alexei Druzhininروسیه اول آوریل صدر گروه بریکس شد
روسیه اول آوریل صدر گروه بریکس شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه یکی از اولویت های وزارت خارجه را در سال 2015 مدیریت بریکس نامید.

ریاست این سازمان از روز اول آوریل به روسیه سپرده شده است. اتحاد غیررسمی برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای شمالی که تقریبا نصف بیشتر جمعیت کره زمین و 30 تولید ناخالص داخلی دنیا در آن قرار دارند، یکی از اهرم ها برای تغییر وضعیت جهانی و تمرکز زدایی شده است. وظیفه روسیه طبق بیانیه سال 2014 میلادی این است که سازمان بریکس را از فضای مذاکرات به نهادی کامل برای تعامل در مسایل کلیدی اقتصاد و سیاست جهانی مبدل کند. اگرچه بریکس جزو اتحادیه هایی قرار می گیرد که روی توسعه کار می کند، اما ساز و کار لازم برای وادار ساختن به آن را ندارد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در آغاز کار ریاست روسیه در سازمان بریکس گفت که مسکو توجه خاصی به تعاملات پولی — اقتصادی و از جمله تاسیس نهادهای مالی خود دارد. تاسیس بانک جدید توسعه با سرمایه ای به اندازه یکصد میلیارد دلار و شرط استفاده از ذخایر ارزی داخلی به همین اندازه، می تواند به افزایش امکانات تجاری و سرمایه گذاری پنج کشور بریکس کمک کرده و از توازن سیستم بین المللی پولی — ارزی در شرایط آشفته کنونی حمایت می کند.

ضرورت تشکیل نهادهای پولی از همان زمانی احساس شد که ایالات متحده امریکا دست به رفورم هایی در صندوق بین المللی پول زد. پنج سال است که این صندوق درجا می زند. در تمام این مدت مقابله و اختلاف نظرهای بریکس و صندوق بین المللی پول ادامه داشته است. در نشست گروه جی بیست در سنت پترزبورگ که ماه سپتامبر سال 2013 برگزار شد، رهبران گروه بریکس ابراز امیدواری کردند که بعد از یک سال صندوق بین المللی پول چهاردهمین بازنگری خود را در سیستم اختصاص اعتبار و توزیع آرا به پایان برساند. این بازنگری می تواند سهم کشورهای بریکس را در سرمایه صندوق بین المللی پول افزایش دهد و سهم آنها را در تولید ناخالص داخلی بیشتر می کند. چین باید در این توزیع، جایگاه سوم را پس از امریکا و ژاپن داشته باشد و هند جایگاه هشتم و برزیل جایگاه دهم را می گیرد. اما به خاطر پایین آمدن سهم امریکا، هنوز وضعیت این اعتبارات روشن نشده.

تاخیر بیش از اندازه برای تایید اصلاحات صندوق بین المللی پول، با تعهدات همگانی رهبران جی بیست که سال 2010 اتخاذ شده، مغایرت دارد. اما در آخرین نشست گروه جی بیست در استرالیا که ماه نوامبر 2014 بود، اینطور نشان دادند که گروه بیست عملا به گروه هفت تغییر شکل داده و شامل غرب به علاوه گروه بریکس می شود. تمام کار گروه جی بیست در چارچوب مباحثات میان غرب و بریکس در خصوص شرایط پولی جهانی و مساله بحران اوکراین بود.

تا کنون 23 فرمت کار مشترک کشورهای بریکس تعیین شده است. گروه «پنج» بریکس، قصد دارد تاثیر همکاریهای صنعتی و تکنولوژی را افزایش داده و تدوین و انجام پروژه های مشترک را در حوزه هایی همچون انرژی، استخراج و فراوری مواد معدنی، متالوژی، کشاورزی، ارتباطات و تکنولوژی سطح بالا بیشتر کند. پروژه ای برای دفاع از اینترنت روسیه در مقابل عوامل خارجی و مخرب با گروه بریکس تدوین شده است. در این پروژه بیشتر روی قطع سگمنت های اینترنتی روسیه یا حملات سایبری برای تخریب عملکرد سیستم ها تکیه شده است تا جاسوسی سایبری. زیرا در حال حاضر با توجه به تحریم های غرب، امکان بسیتن سیستم سویفت روی روسیه وجود دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала