گزارش و تحلیل

انتخاب دشوار رییس جمهور

© AP Photo / Cliff OwenПрезидент Афганистана Ашраф Гани
Президент Афганистана Ашраф Гани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شروع کار کمپین نظامی عربستان سعودی در مقابله با یمن، بر اوضاع افغانستان هم بی تاثیر نبوده.

روز چهارشنبه گذشته دفتر ریاست جمهوری افغانستان بیانیه ای را منتشر کرد. در این بیانیه گفته شده که رییس جمهور اشرف غنی به نمایندگی از طرف دولت افغانستان از کمپین عربستان سعودی و ائتلاف نظامی برای مبارزه با هوسیتی ها در یمن حمایت می کند.

پتر گانچاروف تحلیل گر مسایل افغانستان امروز می گوید که تصمیم دولت افغانستان برای حمایت از ریاض در مقابله با هوسیتی ها در یمن، از مدتها قبل اتخاذ شده است.

وی در ادامه توضیح می دهد: «اشرف غنی این تصمیم را در جریان سه دیدار خود از عربستان سعودی اتخاذ کرده و بر مبنای سیاستی است که اشرف غنی در رابطه با عربستان سعودی و پاکستان تدوین نموده. این خط مشی سیاسی از نظر اشرف غنی یک اولویت برای افغانستان کنونی است و دلایلی برای این کار وجود دارد».

مشکل اصلی افغانستان یعنی وجود طالبان همچون قبل وجود دارد. ایجاد صلح و امنیت در کشور به حل این مشکل وابسته است. و در نهایت، احیای اقتصادی کشور در پی عواملی همچون صلح و امنیت حاصل می شود. حل مشکل طالبان فقط از عهده عربستان سعودی برمی آید زیرا این کشور داعش را حمایت مالی می کند و پاکستان نیز سازماندهی کننده غیرمستقیم طالبان است.

آمادگی سودان برای اعزام 6 هزار نظامی برای شرکت در عملیات یمن - اسپوتنیک ایران
جنگ زمینی با حوثی ها در تنگه باب المندب

اشرف غنی انتخاب دیگری ندارد و فقط مجبور به معامله و توافق با ریاض است. در حقیقت، آنها باید طالبان را سرمیز مذاکره بنشانند و اشرف غنی از ائتلاف آنها در یمن حمایت به عمل آورد.

در کابل نسبت به ارسال سربازان افغان به عربستان سعودی تردید دارند. به عنوان مثال، سید اسحاق گیلانی سیاست پرداز معروف افغان معتقد است که اعزام سربازان افغان به یمن تا حدی غیرممکن است. وی در ادامه توضیح می دهد: «لازم به یادآوری است که مردم افغان، قبل از هر چیز مسلمان هستند و برای ما دفاع از حرمین شریفین یک وظیفه است، اما این در صورتی است که عربستان سعودی در شرایط جنگ با دیگر دول قرار بگیرد. اگر صحبت از درگیری های داخلی در کشورهای ثالث باشد، آنوقت حضور ما به نفعمان نیست. اگر دولت افغانستان بخواهد نیروهایش را به نقطه دیگر اعزام کند، شرایط به گونه دیگر خواهد بود… حدود سی و یکی دو روز پیش در استان زابل در جاده قندهار — کابل نزدیک به سی شهروند ما را ربودند و دولت تا کنون نتوانسته آنها را پیدا کند. به همین خاطر، اعزام نیروها به عربستان سعودی برای مبارزه با هوسیتی ها در یمن معنی ندارد. این کار برای ما گران تمام می شود. در افغانستان درگیری و جنگ همچنان ادامه دارد. در خصوص یمن نیز امیدوارم که جنگ بین مسلمانان هرچه سریعتر تمام می شود و یمنی ها خودشان سرنوشتشان را تعیین خواهند کرد.

پتر گانچاروف در ادامه می گوید که اسحاق گیلانی از بی طرفی در حمایت افغانستان از عربستان سعودی سخن می گوید. وی می گوید که دولت و مردم مسلمان افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را وظیفه هر مسلمان می دانند. از همین رو، در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید حضور خواهند داشت.

یمن در آستانه فاجعه انسانی - اسپوتنیک ایران
یمن در آستانه فاجعه انسانی

معمولا افغان ها در چنین شرایطی، خود را موظف به هیچ کاری نمی دانند. اما آیا ریاض از این حمایت کابل در کلام راضی خواهد شد؟ برای عربستان سعودی مهم نیست که اشرف غنی چند سرباز اعزام می کند و آیا آنها مبارزه خواهند کرد یا خیر. برای عربستان سعودی فقط این مساله مهم است که افغانستان در ائتلاف حضور فیزیکی داشته باشد و دلیل آن واضح است. قطعا دلیل، وجود ایران است!

اگر افغانستان به صورت رسمی وارد این ائتلاف شود، آنوقت شرایط مشروعیت پیدا می کند و این مساله زمانی که ایران بخواهد با عربستان سعودی در یمن مقابله کند، یک برگ برنده خواهد بود. می توان تصور کرد که تهران پس از شنیدن بیانیه افغانستان چه حالی داشته است. در این بیانیه گفته شده که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی در یمن باور داشته و از حکومت قانونی آن حمایت می‌نماید و از تمامی کشورهای اسلامی و رهبران شان می‌خواهد که به همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد در این راستا تلاش نمایند.

باید اعتراف کرد که بیانیه افغانستان یک انتخاب سخت برای رییس جمهور افغانستان بوده. انتخابی به نفع صلح، اما صدمه زدن به روابط حسن همجواری. اما باید دید که ریاض و پاکستان تا چه اندازه به قول خود برای نشاندن طالبان سر میز مذاکرات عمل می کنند. بعید است نمونه چنین اتفاقی را در تاریخ افغانستان پیدا کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала