وزارت امور خارجه روسیه: روند طولانی مدت مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران به پایان نزدیک شده است

© Sputnik / Ruslan Kriwobok /  مراجعه به بانک تصاویر Здание МИД России
Здание МИД России - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این توافق سیاسی بر اساس اصول پشنهادی توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه حاصل شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است:

در نتیجه مذاکرات واسطه های بین المللی گروه "5+1" (انگلستان، آلمان، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه) با هئیت ایرانی یک توافق اساسی سیاسی در مورد حل و فصل مسئله هسته ای ایران حاصل شده است. مذاکره کنندگان در مورد ابعاد کلیدی تمام عناصر فعالیت هسته ای مسالمت آمیز آینده در ایران، میزان و حدود تحقق و نظارت آن از سوی آژانس بین المللی انترژی اتمی، مهلت محدودیت های اعمال شده علیه ایران در زمینه هسته ای و همچنین در مورد ترتیب و روش برداشتن تحریمات یکجانبه اعمال شده علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به توافق رسیده اند.

این توافق سیاسی بر اساس اصول پشنهادی توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه حاصل شده است.  این اصول حاکی از به رسمیت شناختن حق مسلم ایران بر اجرای برنامه صلح آمیز هسته ای، از جمله انجام فعالیت های غنی سازی اورانیوم تحت کنترل بین المللی و برداشتن تمام تحریم های موجود علیه ایران می باشد. همه اقدامات بعدی در چارچوب توافق نهایی توسط طرفها بر اساس اصول تدریجی و منافع متقابلا سودمند پیشنهاد شده توسط روسیه انجام خواهد شد.

تمام تحریمات علیه ایران لغو شدند - اسپوتنیک ایران
تمام تحریمات علیه ایران لغو شدند

بنابراین، روند مذاکرات چند ساله در مورد برنامه هسته ای ایران نزدیک به اتمام شده است. راه کار های اصلی سیاسی در دسترس است و در آینده یک کار سنگینی کارشناسی در زمینه تدوین سند حاکی از ترتیب انجام اقدامات فنی لازمه برای هر یک از راهکارهای خاص باید انجام شود.همه ااین راهکارها موضوع توافق نامه نهایی را تشکیل می دهند. به این منظور، در دوره تا پایان ماه ژوئن جلسات مشورتی فعال بین ایران گروه "5+1" برگزار خواهد شد. در هر صورت، آنچه باقی مانده است، باید به طور کامل بر اساس تمام توافقات به دست آمده انجام شود.

راه حل سیاسی به دست آمده از نظر تقویت نظام حقوقی روابط بین المللی، یک نشانه آشکار است که از طریق تلاش های سیاسی و دیپلماتیک می توان سخت ترین مشکلات و مسایل بحرانی را حل کرد.  بدون شک است که توافق حاصل شده در مورد برنامه هسته ای ایران بر وضعیت کلی در زمینه امنیت در خاور میانه تاثیر مثبت خواهد گذاشت، از جمله ایران قادر به مشارکت فعال تری در حل تعدادی از مسایل و درگیری های منطقه ای می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала