کرچ – شهر قهرمان

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر کرچ – شهر قهرمان
کرچ – شهر قهرمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش 200 هزار نفری آلمان در « کرچ» تار و مار شد

شهر کرچ آزمایشات زیادی در سال های جنگ جهانی دوم از سر گذراند. در نبردها بر سر قفقاز و کریمه، به کرچ توجه خاصی شد، زیرا از وضعیت استراتژیکی خوبی برخوردار بود. کرچ، حلقه مهم ارتباطی بین دو منطقه بود.

جنگ آتشین ماه های طولانی در کرچ بیداد می کرد. اشغالگران فاشیست هرچه سر راه خود می دیدند با خاک یکسان می کردند و به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی کردند. اما تیرباران های دسته جمعی، شکنجه های وحشتناک، تراژدی خندق « باگِروف» که در آنجا هزاران نفر از ساکنان غیر نظامی کشته شدند، نتوانست روح و اراده مدافعان و رهایندگان شهر را درهم بشکند. اواسط ماه نوامبر سال 1941 میلادی شهر پس از دو هفته نبرد سخت، به دست فاشیست ها افتاد. 30 دسامبر سال 1941 میلادی در جریان عملیات پیاده کردن نیروی هوا برد کرچ – فئودوسیا، کرچ توسط نیروهای ارتش 51 ناوگان دریای سیاه و ناوگان نظامی « آزوف» آزاد شد. اما فاشیست ها می خواستند کریمه را تصرف کنند که برای آنها اهمیت استراتژیکی زیادی داشت. در ماه مه سال 1942 میلادی آلمانی ها نیروهای زیادی در شبه جزیره متمرکز کردند و دست به حملات جدید زدند. پس از نبردهای دهشتناک و بی وقفه، شهر دو باره به دست فاشیست ها افتاد.

31 ماه دسامبر سال 1943 میلادی عملیات تهاجمی نیروهای ارتش چهارم جبهه « تولبوخین» اوکراین و ارتش جداگانه « پریموریه» به همراهی ناوگان دریای سیاه و ناوگان نظامی آزوف برای آزادی شبه جزیره « کریمه» آغاز شد. عملیات تهاجی « پِرِکوپ – سواستوپل و « کرچ – سواستوپل» آغاز شد که فوق العاده شدید و خونین بود.

سرگی چِنیک سردبیر سایت اینترنتی نظامی – تاریخی « کریمه نظامی» در این باره گفت: این دو نبرد را می توان عملیات بزرگ نیروهای هوابرد و کوماندویی نیروهای شوروی در جنگ کبیر میهنی دانست که بحد کافی موفق بودند. آنچه به شاهکارهای سربازان شوروی مربوط می شود، اصلا نیازی به صحبت در این باره نیست. فداکاری و ایثار آنها بی نظیر بود. من همیشه چنین مثالی می زنم: اگر پیاده کردن سرباز آمریکایی در « ساحل اوماها» در سال 1944 میلادی یک درام بزرگ برای آمریکایی ها به حساب می آمد، ولی اگر او سر از « کرچ» در می آورد، فکر می کنم یکساعت بعد دستهایش را بلند می کرد و به سوی آلمانیها می دوید و فریاد می زد: « مرا اسیر کنید ، من دیگر نمی خواهم اینجا بمانم!»

پس از نبردهای سنگین و بی وقفه، در آوریل سال 1944 میلادی کرچ بطور نهایی از وجود نیروهای فاشیست آزاد شد.

ولادیمیر سیمونوف رئیس بخش کریمه جنبش سراسر روسیه « جنبش جستجوی روسیه» در این خصوص گفت: 11 آوریل تغییر اصلی رخ داد. ارتش چهارم جبهه اوکراین و ساکنان کریمه با تلاش مشترک توانستند بشکل سریعی مواضع دشمن را تضعیف کنند. سپس حملات تهاجمی آغاز شد که پس از آن نیروهای آلمان تصمیم گرفتند شبه جزیره « کرچ» را ترک کنند.

تقریبا ارتش 200 هزار نفری آلمان تار ومار شد. به خاطر استقامت و شجاعت هنگام آزادی « کرچ» به بیش از 10 هزار نفر از سربازان و افسران نشان ها و مدال اعطا شد. نشان قهرمان اتحاد شوروی به 138 نظامی تقدیم شد. 18 واحد و بخش از لقب پر افتخار « کرچی» برخوردار شدند. عنوان « شهر قهرمان» در 14 ماه سپتامبر سال 1973 میلادی به شهر « کرچ» اعطا شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала