سواستوپل، شهر قهرمان

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر سواستوپل، شهر قهرمان
سواستوپل، شهر قهرمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفت قفقاز و ایران برای فاشیست ها لازم بود

دفاع از سواستوپل- یکی از صفحات افسانه ای تاریخ مبارزه ملت شوروی با اشغالگران فاشیست بود. قهرمانی مدافعان سواستوپل که طی 250 روز از شهر دفاع کردند الهام بخش تمام کسانی بود که در جبهه های جنگ و پشت جبهه به نام پیروزی دست به شاهکارهای تازه می زدند.

جنگ کبیر میهنی برای اهالی سواستوپل و ملوانان ناوگان دریای سیاه، آزمایش بسیار سختی بود. سواستوپل یکی از اولین شهرهای اتحاد شوروی بود که 22 ماه ژوئن سال 1941 میلادی در ساعت 3 و 15 دقیقه مورد بمباران هوایی فاشیست ها قرار گرفت. سیستم پدافند هوایی ناوگان سیاه با موفقیت اولین حملات اشغالگران را دفع کرد.

والری والودین، مدیر موزه مجموعه تاریخی – یادبود مدافعان قهرمان سواستوپل « دسته 35 دفاع ساحلی» در باره نقشه های فاشیست ها تعریف کرده گفت: سواستوپل هدف دو اسکادریل بمب افکن های فاشیست های آلمان قرار گرفت که از فرودگاه های رومانی و بلغارستان پرواز می کردند. هدف آنها پرتاب مین های مغناطیسی کاملا جدید بر بندر سواستوپل بود تا بتوان جای اسکادریل در محل استقرار آن را تحکیم بخشد. زیرا نفت در اروپا فقط در رومانی وجود داشت. برای رساندن نفت به ارتش و خط جبهه، راه آبی برای تانکر ها ترجیح داده می شد، مثلا بسوی قفقاز شمالی که آنها قصد تصرف آنجا را نیز داشتند. نفت قفقاز و ایران برای فاشیست ها لازم بود.

اما نقشه آنها با توپخانه هوایی و کشتی ناوگان دریای سیاه بر هم خورد. پس از حمله ارتش آلمان به شبه جزیره کریمه ، دفاع از شهر شروع شد و 250 روز ادامه یافت. 4 نوامبر سال 1941 میلادی ستاد فرمانده کل قوا ، محله دفاع سواستوپل را ایجاد کرد. نیروهای شوروی ارتش پریموریه و ناوگان دریای سیاه در نوامبر و دسامبر سال 1941 میلادی دو حمله بزرگ ارتش 11 «مانشتین» را دفع کردند.

آندری مالگین مدیر موزه مرکزی « تاورید» (در سیمفروپل) در اینباره گفت: آلمانی ها بدون تصرف سواستوپل، نمی توانستند به سوی قفقاز شمالی پیشروی کنند. اوایل سال 1942 میلادی پس از شکست نیروهای آلمان در حومه مسکو، هیتلر نقشه استراتژیک را تغییر داد. ضربه می بایست به قفقاز شمالی وارد می شد که به رودخانه «ولگا» راه داشت تا بتوان اتحاد شوروی را از مراکز نفتی جدا کرد و تکنیک آلات آن را بدون سوخت گذاشت. آنها نمی توانستند بدون تصرف سواستوپل این نقشه را عملی سازند. اما ارتش آلمان بیش از شش ماه در حومه سواستوپل درجا زد. طی این مدت استحکامات دفاعی در شمال قفقاز ساخته شد.

بعلاوه نبرد بر سر سواستوپل باعث کاهش فعالیت نیروهای آلمان در حومه استالینگراد شد. ناوگان دریایی نیز دائما از مدافعان شهر حمایت می کرد، به سواستوپل تحت محاصره نزدیک می شد، نیروهای اضافی، مهمات، مواد غذایی را به آنجا می رساند و زخمی ها و افراد سالخورده و زنان و کودکان را از آنجا خارج می کرد و به آتشباری توپخانه ای به مواضع دشمن می پرداخت. وقتی کشتی ها دیگر نتوانستند به سواستوپل نزدیک شوند، اکیپ زیردریایی ها وظایف آنها را انجام می داد.

نیروهای شوروی 9 ماه ژوئیه سال 1942 میلادی شهر را ترک کردند. اما پس از 2 سال، 7 ماه مه سال 1944 میلادی ارتش چهارم جبهه اوکراین حمله به استحکامات دفاعی آلمانی ها در « کوه ساپون» را آغاز کرد و 9 ماه مه شهر آزاد شد.

به افتخار شاهکار مدافعان شهر، 22 ماه دسامبر سال 1942 میلادی مدال « دفاع از سواستوپل» تأسیس شد و 8 ماه مه سال 1965 میلادی سواستوپل « شهر قهرمان» نامیده شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала