تغییرات آب و هوایی، یکی از دلایل وقوع جنگ در سوریه

© Sputnik / Boris kavakshin /  مراجعه به بانک تصاویر Drought
Drought - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خشکسالی های شدیدی که از سال 2006 تا 2010 میلادی آغاز و از سال 2011 میلادی نیز ادامه پیدا کرد، از بسیاری از جهات، به عنوان هیزم آتش درگیری های سوریه عمل کرده است.

نشریه ی "Proceedings of the National Academy of Sciences " با بیان این موضوع ادامه می دهد که تغییرات اقلیمی در سوریه، منجر به کاهش محصول دهی و کوچ کشاورزان از روستاها به کلان شهرها شده است. همین موضوع یکی از دلایلی است که منجر به بروز جنگ های داخلی و شوروش مخالفان بر علیه رژیم بشار اسد شده است. در اثر درگیری های سوریه، تا به امروز بیش از 100 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.
محققان این نشریه در مقاله ی خود تلاش کردند تا تاثیرات شرایط اقلیمی بر بی ثباتی سیاسی را هر چه دقیق تر محاسبه کنند. در بررسی و آنالیز داده های دریافتی آب و هوا در سوریه در سال 1930 میلادی مشخص شد که امروزه، تعداد بارش های زمستانه در این کشور که نقش مهمی را در صنایع کشورزی هر منطقه ای ایفا می کند، به شدت کاهش داشته اند. همچنین افزایش دمای هوا، تاثیر مخربی بر روی زمین های کشاورزی این کشور برجای گذاشته است.
از سال 1990 میلادی تا به امروز، متوسط دمای هوا در سوریه حدودا 1 تا 1،2 درجه سانتی گراد افزایش و بارش نیز به میزان 10 درصد کاهش داشته است. تنها توجیه این موضوع، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت انسانی می باشد.
پرفسور "سالامون سیانگ" از دانشگاه کالیفرنیا "برکلی" تحقیقات گسترده ای در زمینه ی تاثیرات آب و هوا بر روابط زناشویی و خانواده دارد. او در رابطه با امکان اثر تغییرات اقلیمی بر سیاست می گوید:
" تاثیر تغییرات آب و هوایی بر وضعیت سلامتی و جسمانی ساکنان یک منطقه و امکان درگیری های سیاسی، موضوعی است که حقیقت آن به ثبت رسیده است.
در هر صورت باید بدانیم که این تغییرات هم اکنون و همچنان، تاثیرات خود رابر جامعه ی امروزی بر جای می گذارند."
بر اساس آمار، حدود 1،5 میلیون نفر از شهروندان سوریه از مناطق خشکی زده ی این کشور کوچ کرده اند.
نویسندگان این مقاله یقین دارند که به غیر از تغییرات آب و هوایی، شاخص های دیگری نیز در بروز درگیری های سوریه دخیل بوده اند. در این میان می توان به رهبری ضعیف، اختلافات طبقاتی و نابرابری اجتماعی، رشد شدید جمعیت و عدم توان دولت در زمینه ی فراهم سازی آسایش اجتماعی شهروندان اشار نمود.
با این حال، داده های ارزیابی و جمع بندی شده توسط محققان نشان می دهد که کمبود آب و خشکسالی در مناطق خاصلخیز کشاورزی سوریه، منجر به نابودی صنایع کشاورزی، دامپروری، افزایش قیمت محصولات غذایی، افزایش بیماری های اطفال و غیره در این کشور شده است. به همین دلایل، 1،5 میلیون نفر از جمعیت روستا نشین سوریه، زمین های خود را رها کرده و به شهرهای پرجمعیت کوچ کرده اند. از طرف دیگر، بازگشت ناگهانی بارش های کوتاه مدت و افزایش رطوبت هوا، منجر به شیوع بیماری و قارچ در غلات شده و نیمی از برداشت محصول را نابود کرد.
خشکسالی گسترده ی ناشی از تغییرات وزرش باد، کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا به صورت غیر مستقیم منجر به رشد نرخ بیکاری، افزایش 27 درصدی قیمت غلات (از سال 2008 تا 2010 میلادی)، افزایش گرسنگی و افزایش نارضایتی شهروندان از دولت شده بوده است. تمامی این عوامل در نهایت موجب ایجاد درگیری های مدنی در این کشور شدند.
آقای "ریچارد سیگر" از دانشگاه کلمبیا، کارشناس هواشناسی و یکی از نویسندگان این مقاله در این رابطه می گوید:
"آنچه که ما توانستیم در رابطه با تاثیر شرایط اقلیمی این منطقه بدست آوریم، کمک شایانی به بررسی های آینده خواهد نمود.
تمام ساکنان کره ی زمین باید آماده باشند، چراکه تاثیر تغییرات آب و هوایی کره ی خاکی، کل جهان را در بر خواهد گرفت."
خشکسالی هایی در سالهای 2006 تا 2010 میلادی گریبانگیر کشورهایی نظیر ترکیه، سوریه و عراق شد. بر اساس داده های دریافتی از سوی ماهواره های ناسا، سوریه در این میان بیشترین صدمه را دیده و آسیب پذیرتر از سایر کشورها شد.
دانشمندان و مقامات نظامی ایالات متحده تاکید دارند که افزایش دمای هوا و خشک سالی هایی که در سالهای اخیر گریانگیر بسیاری از مناطق کره ی زمین شده است، موج عظیمی از مهاجرت انسانها را در بر داشته است. این موضوع، رقابت بر سر موضوع منابع حیاتی انسان همچون آب را نیز دشوار تر ساخته است. از این گذشته، سوریه در دهه های اخیر با رویکرد انفجار جمعیتی رو به رو بوده است. بر اساس آمار دریافتی، در سال 1950 میلادی جمعیت این کشور حدود 4 میلیون نفر بوده و اکنون این رقم از مرز 22 میلیون نفر گذشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала