ایران Sputnik
ولگاگراد
به شهر قهرمانان ولگاگراد، محل برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 خوش آمدید
این شهر در ساحل رود بزرگ روسیه "ولگا" قرار دارد. این شهر در طول زمان این شهر به یک مرکز بزرگ صنعتی و بازرگانی در منطقه تبدیل شد است. نام این شهر چندین بار تغییر کرده و اکنون با نام ولگاگراد شناخته می شود که بیش از 70 سال به عنوان محل نبرد خونین در جنگ دوم جهانی مشهور شده است‪.


قلمرو کنونی ولگاگراد برای نخستین بار در یاداشت های تاریخی با نام تزاریسین در سال 1589 ذکر شده است. نام این شهر از رودخانه تزاریس برگرفته شده که به رودخانه ولگا ریخته می شود‪.

در آغاز قرن بیستم در تزاریتسین بیش از 230 کارخانه وجود داشت. بنابراین، از یک شهر تجاری به تدریج به یک مرکز صنعتی تبدیل شد و شرکت های بسیاری تا به امروز در این شهر باقی مانده اند‪.
در سال 1925 به افتخار خدمات استالین در دفاع از شهر در جریان جنگ بزرگ میهنی تزاریستین به استالینگراد و دریای تزاریس به پیونیرکا تغییر نام داده شد‪.
از جولای 1942 تا فیبروری 1943 در حومه و خود شهر یکی از مهمترین جنگ های جنگ جهانی دوم تبدیل به نقطه عطفی شد‪.

©Sputnik/Zelma/ نبرد استالینگراد - حمله به خانه - نوامبر 1942
©Sputnik/Alexander Mokletsov/ نبرد برای استالینگراد. یکی از هواپیماهای سرنگون شده هیتلر در ویرانه های شهر
©Sputnik/ استالینگراد در آتش. جنگ بزرگ میهنی (1941-1945)
©Sputnik/Zelma/ گروهبان پاول گلدبرگ، فرمانده یک دسته از تفنگداران 241 پیاده نظام، بخش 95 لشکر پیاده نظام در جریان جنگ استالینگراد
نبرد استالینگراد، که به عنوان بزرگترین جنگ در تاریخ بشریت شناخته می شود 200 روز به طول انجامید. در این جنگ نزدیک به 1.5 میلیون، در حدود یک چهارم از تمامی سربازان آلمانی در برابر ارتش شوروی کشته، زخمی، دستگیر و یا ناپدید شدند. شمار تلفات نیروهای شوروی نیز برابر با این تعداد بود و شهر کاملا ویران شده بود‪.

پس از جنگ، ولگاگراد دوباره بازسازی و مردم در آنجا ساکن شدند، اما همچنان طرح خطی توسعه یافته همچنان هفظ شد. همچنین بخش ساحلی از سازه های صنعتی و انبارهایی که مناطق مسکونی را از رودخانه جدا می کردند، رها شدند‪.
نام "ولگاگراد مدرن" در سال 1961 به ولگاگراد نسبت داده شد، این بزرگترین شهر در بخش شرقی منطقه ولگا است که در طول ساحل ولگا تقریبا به 90 کیلومتر می رسد‪.


اماکن دیدنی
مجسمه مام میهن، مجسمه مشهوری است که در شهر ولگوگراد قرار دارد این مجسمه یادبودی از نبرد استالینگراد است که در سال 1967 ساخته شده است. ارتفاع این مجسمه 85 متر می باشد‪.

این بنای تاریخی در سال 1960 با نظارت یوگی ووچتیچ ساخته شد. این مجموعه شامل سالن نمایشگاه، مراسم یادبود نظامی و اماکن مقدس برای همه مقدسات است. 200 پله به یاد 200 روز جنگ استالینگراد تا بنای اصلی مامایف کورگان قرار دارد‪.

©Sputnik/Kirill Braga/ گلها در مجتمع یادبود "مامایف کورگان" در ولگاگراد در جشن روز پیروزی
©Sputnik/Kirill Braga/ دسته های گل در تالار افتخارات نظامی در مامایف کورگان در ولگاگراد در جشن 72 مین سالگرد پیروزی نیروهای شوروی در نبرد استالینگراد
©Sputnik/Evgenya Novozhenina/ نمایشگاه چند رسانه ای به مناسبت 72 مین سالگرد پیروزی نبرد استالینگراد، در موزه "نبرد استالینگراد" در ولگاگراد
©Sputnik/Evgenya Novozhenina/ ماکت شهر استالینگراد (ولگاگراد)، در موزه "نبرد استالینگراد" در ولگاگراد در نمایشگاه چند رسانه ای به مناسبت 72 مین سالگرد پیروزی در نبرد استالینگراد
©Sputnik/Evgenya Novozhenina/ گارد تشریفات مراسمات به مناسبت جشن 72 مین سالگرد پیروزی نیروهای شوروی بر نیروهای آلمانی در نبرد استالینگراد، که در مجتمع یادبود مامایف کورگان در ولگاگراد برگزار می شود
موزه پانوراما نبرد استالینگراد در مرکز شهر واقع شده است که بازگوی مهمترین نبرد استالینگراد در جنگ جهانی دوم است. این مجموعه شامل یک موزه پانورامیک، یک ساختمان تخریب شده (تنها ساختمان باقی مانده در این شهر) و نمایشگاهی از تجهیزات نظامی است‪.

در موزه "پانورامای نبرد استالینگراد"، بزرگترین نقاشی در روسیه که مساحتی در حدود 2000 متر مربع را پوشش می دهد، نگهداری می شود و مرحله نهایی نبرد استالینگراد، عملیات "حلقه" را که در تاریخ 26 ژانویه 1943 انجام گرفته، نمایش می دهد. همچنین در موزه، سلاح، نقشه ها، مدال ها، لباس، عکس ها و اقلام نظامی که تا امروز حفظ شده اند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد‪.
©Sputnik/Alexey Filippov/ موزه پانورما "نبرد استالینگراد" (سمت چپ) و کارخانه بخار که در جریان نبرد استالینگراد در دوران جنگ بزرگ میهنی 1941-1945 در ولگاگراد ویران شده
©Sputnik/Alexey Filippov/Sergey Mamontov/ موزه پانورما "نبرد استالینگراد" در ولگاگراد
یکی از جاذبه های ولگاگراد یک خط غیر معمول تراموا با سرعت بالا ست، تا حدی که با استانداردهای مترو ساخته شده است. بیشتر ایستگاه های تراموا پرسرعت بر روی زمین قرار دارند، با این حال 6 ایستگاه زیرزمینی نیز در مرکز شهر وجود دارد‪.

گشت و گذار در مرکز شهر نیز حسی بسیاری خوبی به انسان وارد می کند، چرا که در ولگاگراد پارک ها، آثار تاریخی و ترکیب مجسمه های این محیط به سبک زیبای استالینی به چشم می خورد‪.

©Sputnik/Kirill Braga/ ترامرای پرسرعت در ایستگاه زیرزکینی "یلشانکا" در ولگاگراد
©Sputnik/Vladimir Fedorenko/ نیروگاه برق ولگا در نزدیکی ولگاگراد
اگر وقت و توان کافی داشته باشید، می توان به سد نیروگاه برقی ولگا رفت. این ایستگاه در سال 1961 راه اندازی شد که تا به امروز به عنوان بزرگترین سد در روسیه و اروپا شناخته می شود. درمنتهی الیه جنوبی شهر، جایی که شبکه کانال های ولگا-دون آغاز می شوند، مجسمه عظیم الجثه لنین وجود دارد که به عنوان بزگترین یادبود شخصیتی تاریخ در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است‪.

   

"ولگاگراد آرنا"
در سال 2018 در جریان مسابقات جام جهانی 2018 روسیه در شهر ولگاگراد چهار مسابقه از مرحله گروهی این رقابت ها برگزار خواهد شد. این ورزشگاه جدید در کنار مجتمع یادبود "مامایف کورگان" واقع شده است‪.

این نخستین ورزشگاه در روسیه است که با ساختارهای قدیمی آن باقی مانده. این ورزشگاه براساس محاسبات صورت گرفته می تواند حدود 45 هزار نفر را در خود جای دهد، این ورزشگاه مجهز به سیستم گرمایشی می باشد‪.

به گفته مهندسان این ورزشگاه، نمای بیرونی توری شکل و به یاد تاریخ پیروزی این شهر، نماد آتش بازی را به یاد می آورد‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

چگونه به این شهر سفر کنیم
هواپیما: روزانه چندین پرواز از مسکو به شهر ولگاگراد پرواز می کند. علاوه بر شهر مسکو، پروازهای مستقمی نیز به سن پترزبورگ و ایکاترینبرگ هم صورت می گیرد‪.

قطار: به وسیله قطار 1- قطار از شهرهای مسکو، سن پترزبورگ، روستوف، یکاترینبورگ و بسیاری از شهرهای دیگر روسیه به ولگاگراد در رفت و آمد می باشد. با این حال قطار را به دلیل زمان طولانی مسیرها نمی توان وسیله مناسبی برای سفر به این شهر دانست. قطار از مسکو تا ولگاگراد حدود 20 ساعت و از سن پترزبورگ بیش از 24 ساعت به طول می انجامد‪.