گنبد آهنین با حمایت آمریکا از اسرائیل باقی می ماند

© Photo / Public Domainگنبد آهنین با حمایت آمریکا از اسرائیل باقی می ماند
گنبد آهنین با حمایت آمریکا از اسرائیل باقی می ماند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
اشتراک
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع لایحه اعطای کمک یک میلیارد دلاری ایالات متحده به اسرائیل برای تقویت سامانه‌ های گنبد آهنین را تصویب کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، ستون نویس نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی درباره موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین اسرائیل نوشت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که از ترامپ گرایی رهایی یافته بود، مشخص شد که در چندین موضوع داخلی و خارجی با دولت دونالد ترامپ تفاوتی ندارد.
اختصاص یک میلیارد دلار از سوی کنگره برای گنبد آهنین اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
اختصاص یک میلیارد دلار از سوی کنگره برای گنبد آهنین اسرائیل
ازجمله این مسائل می‌توان به برخورد با متحدان غربی و در راس آن فاجعه دیپلماتیک با فرانسه و همچنین برخی مسائل داخلی آمریکا درباره پناهندگان اشاره کرد.
در دوران ترامپ، فلسطینی‌ها با یک استراتژی آمریکایی روبرو بودند که برنامه‌ های بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر سابق اسرائیل را در دستور کار خود قرار می‌داد و حمایت بی قید و شرط از سیاست‌ های راست افراطی و شهرک نشینان ارائه می‌داد که در طرح موسوم به "معامله قرن" نمود پیدا کرد که مهندس آن جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ بود. جالب اینکه در این رابطه، افشاگری‌ های اخیر نشان داد که خود ترامپ چندین بار در جلسات خصوصی در کاخ سفید گفته است که دامادش بیشتر به اسرائیل وفادار بود تا به آمریکا.
از سوی دیگر، فلسطینی‌ ها شاهد سیاست‌ های متفاوتی از سوی دولت بایدن بودند که در اوضاع سیاسی اسرائیل منعکس شد، طوری که نتانیاهو سرانجام از سمت نخست وزیری کنار گذاشته شد و دولت آمریکا به تدریج بازنگری در برخی سیاست‌ های ترامپ را در قبال قدس، رهبری فلسطین، حمایت مالی، پناهندگان و راه حل دو کشوری آغاز کرد.
با این وجود، دولت بایدن برخی از میراث دولت ترامپ، از جمله "توافق ابراهیم" درباره عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل و همچنین سیاست فشار و وسوسه سایر کشورها برای وارد شدن به مسیر عادی سازی را حفظ کرد.
موضوع حمایت مالی از "گنبد آهنین" اسرائیل در مجلس نمایندگان ایالات متحده جنجال‌ هایی را به دنبال داشت، اما به گزارش خبرگزاری‌ ها، تصویب آن با اکثریت "قریب به اتفاق" پس از لابی اسرائیل در آمریکا که به آیپک  یا کمیته روابط آمریکا و اسرائیل معروف است، صورت گرفت. گروهی در واشنگتن، چهارشنبه گذشته، اعلام کردند که مجلس نمایندگان آمریکا این کار را انجام خواهد داد حتی اگر "افراط گرایان ضد اسرائیلی در کنگره در تلاش باشند تا این بودجه را مسدود کنند".
"افراط گرایان ضد اسرائیلی" در کنگره با انتقال بند حمایت گنبد آهنین از بودجه دولت فدرال به بودجه پنتاگون موفق به کسب یک پیروزی نمادین شدند.
از نظر سیاسی شرم آور بود که برخی از نمایندگان دموکرات هزینه‌ هایی را برای دفاع از اسرائیل اختصاص دهند و با این اقدام به سیاست‌ های ضد فلسطینی خود اذعان کنند. این بخشی از سیاست‌ های داخلی آمریکا است و با انتقال آن به مخارج وزارت دفاع، حمایت از سامانه‌ های گنبد آهنین بخشی از سیاست‌ های خارجی دفاعی می‌شود نه سیاست‌ های داخلی آمریکا.
به نظر می‌رسد که تغییر روسای جمهور آمریکا و دولت‌ های آن این واقعیت را برای فلسطینی‌ ها تغییر نمی‌دهد که اسرائیل و لابی‌ های اصلی مالی و سیاسی مرتبط با آن بخشی از مسائل داخلی و خارجی آمریکا است.
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع لایحه اعطای کمک یک میلیارد دلاری واشنگتن به اسرائیل برای تقویت سامانه‌ های گنبد آهنین را تصویب کرد.
طبق این گزارش، قرار بود این لایحه به همراه بودجه مورد بررسی قرار گیرد، اما با توجه به اختلافات بر سر بودجه، این موضوع با مخالفت شماری از نمایندگان مواجه شد.
در نتیجه لایحه اختصاص یک میلیارد دلار به گنبد آهنین اسرائیل به صورت لایحه جداگانه‌ ای در دستور کار قرار گرفت و روز پنجشنبه این لایحه با ۴۲۰ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف به تصویب رسید. این لایحه برای تصویب نهایی به سنای آمریکا ارسال می‌شود.
این لایحه درحالی تصویب شده است که مخالفت‌ های فزاینده شماری از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نشست روز سه‌ شنبه، هنگام بحث و بررسی بودجه دولت فدرال در بند تامین بودجه اضافی برای سامانه گنبد آهنین اسرائیل موجب شد که این بند از لایحه بودجه موقتا حذف شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала