کاخ سفید: چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در گذشته نیز وجود داشتند

© REUTERS / Erin Scottکاخ سفید: چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در گذشته نیز وجود داشتند
کاخ سفید: چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در گذشته نیز وجود داشتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
جن ساکی: می‌دانیم که پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند و ما این شرایط را پیش از این هم داشته‌ایم.

به گزارش اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق بر سر برجام یادآوری کرد طرف‌ها پیشتر نیز در موقعیت مشابه قرار گرفته‌اند.

او در اظهاراتی که گویا به گفتگوهای میان ایران و 1+5 پیش از به نتیجه رسیدن برجام در سال 2015 اشاره داشت خاطرنشان کرد: " می‌دانیم که پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند و ما این موقعیت را قبلاً هم تجربه کرده‌ایم."

شایان گفتن است که یک مقام ارشد ایرانی روز پنجشنبه در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا باید تضمین بدهد بار دیگر از برجام خارج نمی‌شود.

این مقام ایرانی که رویترز اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: " با توجه به اینکه آمریکا از توافق خارج شده لازم است اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق بار دیگر رخ نخواهد داد. این یکی از خط قرمزهای ایران است. ما هیچ‌گاه در گذشته از توافق خارج نشده‌ایم بنابراین این واشنگتن است که باید ضمانت بدهد این اتفاق، بار دیگر هنگامی که دولت تغییر می‌کند رخ نخواهد داد.

هفته پیش نیز یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست ایرانی‌ها برای ضمانت از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد گفت: " ضمانتی در کار نیست. این را ما می‌دانیم، ایران هم می‌داند. بهترین تضمین  بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است."

همچنین سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود گفت: ما فکر می‌کنیم که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

یادآور می‌شود که ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق چند هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ 24 ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد. ایران بعد از منقضی شدن این توافق در هفته گذشته هنوز برای تمدید آن تصمیم نگرفته است.

در همین زمینه کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی روز یکشنبه گفت: " بعد از پایان سه ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала