روزنامه‌نگار آلمانی اشتباه مهلک غرب را در ارتباط با روسیه دانست

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر روزنامه‌نگار آلمانی اشتباه مهلک غرب را در ارتباط با روسیه دانست
روزنامه‌نگار آلمانی اشتباه مهلک غرب را در ارتباط با روسیه دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
روزنامه‌نگار آلمانی اشتباه مهلک غرب را مربوط به روسیه خواند.

به گزارش اسپوتنیک، ستون نویس روزنامه آلمانی Die Welt، Michael Sturmer در مقاله خود می نویسد، غرب با اعتقاد به مفهوم دانشمند سیاسی آمریکایی، فرانسیس فوکویاما در مورد پایان تاریخ، اشتباه مهلکی مرتکب شد.

به گفته نویسنده، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، این ایده در ایالات متحده گسترش یافت که پایان تاریخ فرا رسیده است - تمدن غرب پیروزی را در سراسر جهان بدست آورده بود که نشان دهنده پایان دوره رویارویی های ایدئولوژیک، انقلاب های جهانی و جنگ ها است.

با این حال، این فقط یک خیال بود. همانطور که استورمر خاطرنشان کرد، این ایده برای واقعیت بیش از حد زیبا بود و سرخوشی مدت زیادی دوام نیاورد.

نویسنده نوشت :" از ویرانه های اتحاد جماهیر شوروی از طریق درد باورنکردنی و تحولات انقلابی، روسیه احیا شد، در حالی که کشورهای غربی بسیار بی فکر به حل مسئله اروپای شرقی نزدیک شدند، لهستان و کشورهای بالتیک را با لبخند یک برنده، بدون در نظر گرفتن نظر مسکو، به اتحادیه اروپا و ناتو پذیرفتند.

ستون نویس همچنین افزود: "روسیه مجبور بود ناراحتی خود را زیر لبخند پنهان کند. اما حساب های قدیمی تا امروز باز است."

به گفته استورمر، "شیاطین قدیمی" سهم خود را برداشتند و نظامی در قاره اروپا بوجود آمد، نه بر اساس تعادل بلکه بر مبنای هژمونی با ایالات متحده به عنوان یک رهبر مطلق. با این حال، اوضاع در پس آن تغییر کرد، زیرا روسیه تحت رهبری جدید شروع به اعلام عدم تمایل خود برای ایفای نقش ثانویه در نظم جدید جهانی کرد و به صحنه بین المللی بازگشت.

همانطور که استورمر یادآور می شود، غرب روسیه را دست کم گرفت زیرا دوره کوتاه ضعف پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان آن نبود. رویارویی با واقعیت، ایده جذاب "پایان تاریخ" را به "خود فریبی مهلک" تبدیل کرد. به گفته نویسنده، با نگاه به گذشته، می توان فهمید که بهترین فرصت برای ایجاد نظم جهانی با محوریت غرب و ارزشهای غربی، بین مصیبتهای روسیه و پیروزیهای ایالات متحده بوده است. در عین حال، این شانس قبلاً از دست رفته است و مشخص نیست که آیا چنین فرصتی دیگر وجود خواهد داشت یا خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала