ایالات متحده جایگاه رهبری جهانی را از دست داده است

© AP Photo / J. Scott Applewhiteایالات متحده جایگاه رهبری جهانی را از دست داده است
ایالات متحده جایگاه رهبری جهانی را از دست داده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
اشتراک
روزنامه فرانسوی‌ زبان لو دووار در مقاله ای نوشت: ایالات متحده دیگر قادر به رقابت همزمان با روسیه و چین نیست، به همین دلیل است که می توان در مورد شکل گیری یک جهان سه قطبی صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سمیر سول مورخ و مدرس دانشگاه مونترال، در مقاله ای در روزنامه لو دووار نوشت: اگرچه ایالات متحده در تلاش است تا با نفوذ روزافزون چین مقابله کند، چین مدتهاست که به موتور اقتصاد جهانی تبدیل شده و به یکی از شرکای اصلی دهها کشور تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه جو بایدن رئیس جمهور امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2021
پوتین و بایدن چه فرقی با هم دارند؟

سول در ادامه افزود: این امر همسایگان خارجی را در شرایط نامطلوبی قرار می دهد، زیرا آنها چاره ای جز وضعیت موجود ندارند.

در عین حال، توسط این مسئله توسط غرب رد شده، که روسیه در حال یافتن مزایای بیشتر و بیشتر در تقویت همکاری و روابط نزدیک با چین است، که به گفته سول، ترس از "تشکیل یک اوراسیای بزرگ" را در ایالات متحده ایجاد می کند که به سلطه آمریکا پایان خواهد داد.

به گفته این کارشناس، ناتوانی واشنگتن در مقاومت همزمان در برابر این دو نیرو به ما اجازه می دهد تا درباره پایان جهان تک قطبی صحبت کنیم.

سول نتیجه گرفت که در چند سال آینده بعید است مسکو و پکن "لطفی" به ایالات متحده کنند و تصمیم به جدایی می گیرند. برعکس، این مثلث است که نظم در عرصه جهانی و همچنین وقایع تابع خاورمیانه، اروپا و سایر مناطق را منطق آن را تعیین خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала