بلینکن: با وجود نقش بن سلمان در پرونده خاشقجی، به همکاری ادامه می‌ دهیم

© AP Photo / Carlos Barriaآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2021
اشتراک
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده با وجود نقش بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی، به کار با عربستان و ولیعهد این کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان در روز سه شنبه اذعان کرد: هنگامی که حرف از مساله جمال خاشقجی و قتل هولناک وی می‌ شود، فکر می کنم آنچه دیدم این بود که ایالات متحده با انتشار گزارشی موافقت کرد که مثل روز روشن نقش مقامات عربستان و ولیعهد این کشور در این پرونده را نشان ‌می‌ داد.

برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.04.2021
برداشته شدن گام مهمی در راه محدود کردن فروش سلاح های آمریکایی به عربستان

وی افزود: این به خودی خود مهم است؛ چرا که موافقت امریکا با انتشار این گزارش نشانگر مسائل بسیاری است گرچه محتوای گزارش قبلا هم ذکر شده بود. ما همچنین در این پرونده ممنوعیت ورود برخی مقامات به آمریکا را اعمال کردیم.

بلینکن تصریح کرد: علاوه بر این قبلا در مورد اینکه باید چگونه درباره راه‌ های پیشرفت منافع و ارزش‌ های خود به موثرترین شکل، فکر کنیم، صحبت کردیم. بخواهیم یا نخواهیم، ما باید به کار با عربستان که هنوز در بسیاری از مسائل با ما شریک است ادامه دهیم، از جمله مسائلی که ما تلاش می‌ کنیم آن را انجام دهیم، همانطور که خودتان می‌ دانید پایان دادن به جنگ در یمن است.

وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: به نظر می‌ رسد که ولیعهد در آینده، مدت طولانی زمامدار عربستان خواهد بود و ما باید با رهبرانی در سراسر جهان همکاری کنیم که گاهی رفتاری کرده‌ اند که ما مخالف آنها هستیم یا بعضاً آنها را مذموم می‌ دانیم. اما ما این کار را برای منافع و ارزش‌ های خود انجام می‌ دهیم.

در تاریخ ۲۶ فوریه، دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا گزارشی را که حدود دو سال پیش درباره جزئیات ترور خاشقجی تهیه شده بود، منتشر کرد که در آن گفته شده بود بن سلمان شخصاً این عملیات را تأیید کرده است.

پس از انتشار این گزارش دولت جو بایدن اعلام کرد که در روابط با ریاض بازنگری کرده و ممنوعیت ورود به آمریکا را برای برخی مسئولان در این پرونده وضع کرد که بن سلمان از آن مستثنی شده بود؛ مساله‌ ای که انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала