احضار سفیر آمریکا در ترکیه در پی به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه از سوی بایدن

© REUTERS / TOM BRENNERاحضار سفیر آمریکا در ترکیه در پی به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه از سوی بایدن
احضار سفیر آمریکا در ترکیه در پی به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه از سوی بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2021
اشتراک
وزارت خارجه ترکیه پس از به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه از سوی بایدن، سفیر آمریکا را احضار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه گفت، دیوید ساترفیلد سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد و اعتراض رسمی ترکیه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن در مورد نسل کشی ارامنه را به وی اعلام کرد.

پیش از این، بایدن رسماً قتل عام ارمنیان را در آغاز قرن 20 در امپراتوری عثمانی به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت. در پاسخ، مولوت چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت كه آنكارا "این گفته فقط براساس پوپولیسم را كاملاً رد می كند."

در راهپیمایی مشعل در ایروان پرچم‌های ترکیه و آذربایجان به آتش کشیده شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.04.2021
در راهپیمایی مشعل در ایروان پرچم‌های ترکیه و آذربایجان به آتش کشیده شدند + ویدئو

منبع خبر گفت: "پس از اظهارات رئیس جمهور آمریكا، جو بایدن در مورد وقایع سال 1915، دیوید ساترفیلد سفیر آمریكا به وزارت ما احضار و توسط معاون وزیر سادات اونال پذیرفته شد. واکنش شدید ما به سفیر ابراز شد. این سخنان فاقد هرگونه مبانی تاریخی و قانونی است، بنابراین ما کاملا آن را رد کرده و محکوم می‌کنیم. "

به گفته وی، به سفیر گفته شد كه اظهارات رئیس جمهور آمریكا "از نظر حقوق بین الملل فاقد اعتبار است، به مردم ترکیه به شدت آسیب می زند و به روابط دو جانبه آسیب می رساند كه بازگرداندن آن دشوار خواهد بود."

پیش از این بایدن در بیانیه‌ای نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

 در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده است:" در 24 آوریل 1915، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند. هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала