موشک ماهواره‌ بر آمریکا مجددا منفجر شد+ویدئو

© Photo / Twitter/@SpaceXموشک ماهواره‌ بر آمریکا مجددا منفجر شد
موشک ماهواره‌ بر آمریکا مجددا منفجر شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
راکت ماهواره ‌بر استارشیب SN9 یک پرواز ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد اما هنگام فرود منفجر شد.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت اسپیس‌ ایکس تلاش می ‌کند تا با ساخت موشک ‌های قابل استفاده‌ مجدد هزینه‌ های سفرهای فضایی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

این پرواز با توجه به نیاز به تأیید اداره‌ هوانوردی فدرال (FAA) و شرایط آب‌ و هوایی چندین بار به تعویق افتاده بود، سرانجام ساعتی پیش با دریافت مجوز، از تأسیسات اسپیس ‌ایکس در بوکا چیکا بلند شد تا دوباره شرایط پرواز بر روی آن آزمایش و بررسی شود.

فضا پیما در ساعت ۱۵:۲۵ منطقه‌ زمانی شرقی (۲۳:۲۵ به وقت مسکو) به کمک سه موتور قدرتمند رپتور از زمین بلند شد. SN9 در مسیر رسیدن به ۱۰ کیلومتری به تدریج موتورهای خود را کاهش داد تا با کمک آن حدود ۳۰ ثانیه در نقطه‌ اوج پرواز، معلق بماند. سپس با خاموش شدن موتور به سمت شکم چرخید تا امکان آزمایش بال‌ های کوچک برای فرود آن فراهم باشد.

هنگام نزدیک شدن به زمین، موشک SN9 تلاش کرد تا همانند آزمایش قبلی SN8 برای فرود عمودی بر روی سکو آماده باشد اما این بار حتی امکان چرخش به طور کامل هم فراهم نشد و این نمونه‌ فضاپیمای استارشیپ ۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه پس از پرتاب، در حالتی که کاملا هم عمودی نشده بود با سکو برخورد کرد و منفجر شد.

جان اینسپراکر مهندس هوانوردی در اسپیس ‌ایکس درباره‌ این آزمایش خاطر نشان کرد: ما دوباره یک پرواز عالی تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری داشتیم اما باید کمی روی فرود آن کار کنیم.

همان‌ طور که اسپیس ‌ایکس پیش از این هم اعلام کرده، خطا و انفجار هم یک بخش پیش ‌بینی شده در هنگام آزمایش نمونه‌ های اولیه است و به گفته‌ این مهندس با این آزمایش‌ ها داده ‌های خوبی در مسیر دستیابی به هدف اصلی آزمایش‌ ها که نشان دادن کنترل موشک هنگام ورود مجدد در سرعت زیرصوت است، به ‌دست می ‌آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала