بایدن آماده بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ایران است

© REUTERS / TOM BRENNERبایدن آماده بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ایران است
بایدن آماده بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در مصاحبه ای با نیویورک تایمز اذعان کرد: دولت آینده قصد دارد، با همکاری "با متحدان و شرکا" در مذاکرات شرکت کند و توافق نامه های اضافی را توسعه دهد که محدودیت های برنامه هسته ای ایران را تقویت و گسترش دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، جوزف بایدن نماینده حزب دموکرات که به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه در وب سایت نیویورک تایمز منتشر شد، طبق برآوردهای رسانه های برجسته آمریکایی، آمادگی دولت آینده را برای کار در مورد بازگشت ایالات متحده به عضویت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با برنامه هسته ای ایران تأیید کرد.

ایران و روسیه؛ برنامه کاری بایدن در هفته اول  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران و روسیه؛ برنامه کاری بایدن در هفته اول

روزنامه نگار نشریه نیویورک تایمز از نماینده دموکرات سوال کرد، که آیا به مواضع خود مبنی بر بازگشت ایالات متحده برای شرکت در توافق هسته ای با ایران، که خود شما قبلاً اظهار داشتید، پایبند هستید؟ بایدن پاسخ داد: این آسان نخواهد بود، اما بله. دولت آینده قصد دارد، با همکاری "با متحدان و شرکا" در مذاکرات شرکت کند و توافق نامه های اضافی را توسعه دهد که محدودیت های برنامه هسته ای ایران را تقویت و گسترش دهد و همچنین برنامه موشکی تهران مرتبط شود.

در همان زمان، این سیاستمدار تأکید کرد که وی توافق نامه ای عملکردی را که بتواند توسعه هسته ای تهران را کنترل کند "بهترین ابزار برای اطمینان از ثبات در منطقه" می داند.

در غیر این صورت، بایدن معتقد است، باید مواظب شرایطی بود که عربستان سعودی، ترکیه، مصر و سایر کشورهای منطقه برای تولید سلاح هسته ای تلاش کنند.

این سیاستمدار تأکید کرد: ایجاد پتانسیل هسته ای در این قسمت از جهان آخرین چیزی است که ما می خواهیم.

پیش از این، بایدن بارها اظهار داشت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قصد دارد ایالات متحده را برای شرکت در برجام برگرداند.

برجام در سال ۲۰۱۵ توسط ایران، اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (روسیه، انگلیس، چین، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و آلمان به امضا رسید.

این توافق توسعه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم های سازمان ملل و اقدامات محدود یک جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا محدود کرد.

ایران به مدت ۱۵ سال متعهد شده است که اورانیوم را بیش از ۳.۶۷ درصد غنی نکند و ذخایر اورانیوم غنی شده را در سطح بیش از ۳۰۰ کیلوگرم حفظ نکند، همچنین راکتورهای آب سنگین اضافی ایجاد نکند، آب سنگین جمع نکند و دستگاه منفجره هسته ای تولید نکند.

در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده خروج خود از برجام را اعلام کرد و ایران را تحریم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала