نامه محرمانه اسپر به کاخ سفید فاش شد

© REUTERS / Jonathan Ernstدونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع در واشنگتن
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سی ان ان مدعی است که این نامه یکی از دلایل اصلی ترامپ برای اخراج اسپر از پنتاگون بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، سی ان ان روز ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) اسنادی را افشا کرد که بر اساس آن مارک  اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا، در نامه طبقه بندی شده به کاخ سفید اعلام کرده است که فرماندهان نظامی متفق‌القول هستند که آمریکا تا زمان تحقق شرایط دیگر حضور نیروهای خود را در افغانستان کاهش نخواهد داد.

نیویورک تایمز: ترامپ قصد حمله به تأسیسات هسته ای ایران را داشت - اسپوتنیک ایران
نیویورک تایمز: ترامپ قصد حمله به تأسیسات هسته ای ایران را داشت

در این نامه که علاوه بر اسپر، اسامی افرادی مانند ژنرال کنت فرانک فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا و ژنرال آستین میلر فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان نیز در آن قید شده، آمده است که شرایط لازم برای کاهش نیروها هنوز فراهم نشده است.

سی ان ان مدعی است که این نامه یکی از دلایل اصلی ترامپ برای اخراج اسپر از پنتاگون بوده است.

پیش از این سی ان ان گزارش داده بود که فرماندهان ارتش آمریکا پیش بینی ‌کرده‌اند که دونالد ترامپ قبل از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) فرمان رسمی را برای آغاز عقب نشینی بیشتر نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق صادر خواهد کرد.

در همین مورد پنتاگون با صدور اطلاعیه ‌ای به فرماندهان موسوم به "دستور هشدار" خواستار آغاز برنامه ریزی برای کاهش تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق به دو هزار و ۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) شد.

تغییرات اخیر در پنتاگون و برکناری مقام ‌های ارشد این نهاد نیز بخشی از برنامه ترامپ برای عملی کردن وعده اش در زمینه بازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور تلقی می‌شود.

پاکسازی پنتاگون روز دوشنبه هفته گذشته با اخراج مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا آغاز شد. اسپر ماه ها مهره‌ای سوخته تلقی می شد، اما اخراجش دو روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، واشنگتن را بهت زده کرد.

ترامپ، کریستوفر میلر را به جای اسپر به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. میلر در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان مامور نیروهای ویژه در مرحله نخست سرنگونی طالبان خدمت می ‌کرد.

وی اینگونه نشان داده که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، از جمله اولویت ‌های اوست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала