گزارش و تحلیل

اقدامات احتمالی ترامپ در دوره باقی مانده حضورش در کاخ سفید

© REUTERS / CARLOS BARRIAاقدامات احتمالی ترامپ در دوره باقی مانده حضورش در کاخ سفید
اقدامات احتمالی ترامپ در دوره باقی مانده  حضورش در کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک پایگاه خبری آمریکایی در یادداشتی، ۱۰ اقدام احتمالی ترامپ تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری وی در هفته‌های آتی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از همشهری آنلاین ، «آرون سالومون» در یادداشتی در پایگاه خبری «هیل»، اقدامات احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های باقی مانده از حضور وی در کاخ سفید را برشمرد.

در این یادداشت به نقل از «پروژه انتقال یکپارچه  قدرت» آمده است، ترامپ ممکن است با توجه به شواهد موجود طی هفته‌های آتی دست به این اقدامات بزند:

۱- ادامه دادن به جدال بر سر نتیجه انتخابات

این اقدام رئیس جمهور آمریکا غیرقانونی یا نا به‌جا نیست و او حق دارد ادعاهای انتخاباتی خود را در دادگاه پیگیری کند. طی روزهای گذشته شماری از پرونده‌هایی که ترامپ به دادگاه برده رد شده‌اند. او برای موفقیت در این دعوی‌های حقوقی باید ادعاهای واقعی و قانونی مطرح کند و بتواند آن‌ها را اثبات کند.

۲- به راه انداختن نا آرامی داخلی

ترامپ چنان رئیس جمهوری است که به داشتن مهارت در وادار کردن پایگاه سیاسی خود به دست زدن به اقدام عملی شهرت دارد ، بنابراین به راه انداختن نا آرامی سیاسی داخلی از هم اکنون تا اواسط ماه ژانویه، چیز جدیدی نخواهد بود.

۳- ایجاد اخلال گسترده در روند انتقال قدرت

برای رئیس جمهور کار آسانی خواهد بود که به جای تبدیل شدن به متحدی برای دولت انتقالی «جو بایدن» مدعی پیروزی در انتخابات، به مانعی بر سر راه او مبدل شود. این اقدام در حال حاضر آغاز شده است و اداره خدمات عمومی مانع از شروع روند انتقال قدرت شده است.

۴- به راه انداختن یک بحران سیاسی بین‌المللی ساختگی

پروژه انتقال یکپارچه  قدرت از این اقدام با عنوان سناریوی "سگ را بجنبان" یاد کرده است. گرچه انجام چنین کاری راحت است، درک مزیت آن برای ترامپ دشوار است. ممکن است او خود را تنها رئیس جمهوری جا بزند که آمریکا را از نابودی توسط دشمنی خارجی نجات می‌دهد. به طور عملی‌تر، ممکن است این کار به صورت کمک به دولتی خارجی یا کمک به انجام کودتا، مأموریت و اقداماتی از این دست باشد.

ون جونز مجری آمریکایی ویژه برنامه انتخابات سی ان ان - اسپوتنیک ایران
اشک شوق مجری سیاهپوست آمریکایی پس از خبر شکست ترامپ+ویدئو

۵- عفو تعداد زیادی از افراد نزدیک

البته ممکن است پیشی گرفتن از «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در این زمینه تلاش زیادی را بطلبد. اوباما سال ۲۰۱۶ و تا قبل از تحویل دفتر ریاست جمهوری حدود ۳۰۰ نفر را مورد عفو قرار داد. ترامپ قطعاً می‌تواند به چنین آمار بالایی دست یابد. هر عفو می‌تواند به منافع پسا ریاست جمهوری برای ترامپ و خانواده‌اش تبدیل شود.

۶- پولدارتر شدن

ترامپ ظرف هفته‌های آینده یقیناً از دوره ریاست جمهوری خود برای معاملات تجاری خود و خانواده‌اش استفاده خواهد کرد. صرف نظر از اینکه اقدامات ترامپ سریعاً به ثمر برسند یا مانند بارور کردن زمینی باشند که بعدها محصول آن برداشت شود، در نظر گرفتن سناریویی که در آن رئیس جمهور آمریکا تلاشی برای اشباع کردن خود از ثروت انجام ندهد بعید خواهد بود.

۷- استفاده غیرقانونی از اعتبار ریاست جمهوری

ترامپ به عنوان فردی که خود را اعتبار و برند ساز توصیف می‌کند، کاخ سفید را با اعتبار فردی و حرفه‌ای قوی‌تری ترک خواهد کرد. هر رئیس جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا پس از ترک کاخ سفید به شکل قابل توجهی از نام و اعتبار خود بهره برده است. اما سوال اینجا است که آیا ترامپ همچنان که در کاخ سفید حضور دارد نیز دست به این کار خواهد زد؟ چنین کاری می‌تواند به اشکال مختلف انجام شود. برای مثال، او ممکن است از نام و مُهر رئیس جمهور آمریکا به طور غیرقانونی استفاده کند یا کسب‌وکارهای پسا ریاست جمهوری خود را زمانی که هنوز در کاخ سفید است راه‌اندازی کند.

۸- از بین بردن اسناد

چه کسی می‌داند هر رئیس جمهور در طول دوره ریاست جمهوری خود چه اسنادی جمع‌آوری می‌کند. برخی از این اسناد به کتابخانه شخصی رئیس جمهور منتقل شده و برخی نیز بدون شک از بین می‌روند. رئیس جمهور مالکیت دارایی‌هایی را در اختیار دارد که ممکن است نخواهد منتشر شوند. او اولین یا آخرین رئیس جمهوری نخواهد بود که دست به این کار می‌زند. تصور اینکه ابعاد و حجم این اسناد چقدر خواهد بود به قدرت تخیل افراد بستگی خواهد داشت.

۹- ادامه دادن به صدور فرامین اجرایی

با اینکه تصور عموم این است که ترامپ دستورات اجرایی زیادی نگاشته است، این تفکر در واقع اشتباه است. ترامپ به طور کلی تا کنون ۱۹۳ دستور اجرایی صادر کرده است که به طور میانگین سالانه ۴۷.۸ دستور خواهد بود. در مقابل «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا سالانه بیش از ۸۰ دستور اجرایی صادر کرده بود. با این حال با توجه به اینکه رئیس جمهور در صدور فرامین اجرایی آزاد است، می‌تواند ظرف هفته‌های باقی‌مانده، به راهی برای تجربه قدرتی قابل لمس برای ترامپ تبدیل شود.

 آیا ترامپ حتی پس از پایان شمارش آرا شکست در انتخابات را قبول  نخواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا ترامپ حتی پس از پایان شمارش آرا شکست در انتخابات را قبول نخواهد کرد؟

۱۰- امتناع از ترک کاخ سفید

چنین کاری بسیار عجیب و شرم‌آور خواهد بود اما در حقیقت چیزی فراتر از طعمه کلیک برای رسانه‌های اجتماعی است. از نظر قانونی، وضعیت بسیار ساده است. اگر رئیس جمهور کاخ سفید را تا موعد مقرر تخلیه نکند، متجاوز محسوب شده و بیرون انداخته می‌شود.

دیگر اقدام احتمالی ترامپ

«دیوید ایگناتیوس»، خبرنگار مشهور و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» روز چهارشنبه در گزارشی مختصر به شرح آنچه «جدال‌های پشت‌پرده برای مهار خطر دونالد ترامپ» خوانده پرداخته و نوشت، مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی دولت ترامپ قویاً او را از علنی کردن اطلاعاتی درباره روسیه که می‌تواند به افشاسازی روش‌های گردآوری اطلاعات منجر شود منع کرده‌اند. مشاوران ترامپ به او گفته‌اند این مسئله همچنین خشم شدید متحدان کلیدی آمریکا را به همراه خواهد داشت. 

با این حال ترامپ و نزدیکان او معتقدند خارج کردن این اطلاعات از رده محرمانه می‌تواند ادعاها درباره نقش دولت روسیه در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را باطل کند.

سه مقام امنیتی اروپایی در این خصوص به نشریه «بیزنس اینسایدر» گفته‌اند،‌ نگران این هستند که اسناد افشا شده از سوی کاخ سفید منابعی را که برای جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های روسیه در اروپا و آمریکا استفاده شده ، لو دهند.

این افراد که بر روی مسائل مرتبط با روسیه کار می‌کنند گفتند، مراکزی که برای آن‌ها کار می‌کنند نگران این هستند که ترامپ به صورت عجولانه دست به انتشار اسناد محرمانه‌ای بزند که منابع و شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات از روس‌ها را بر ملا کرده و حتی جان جاسوس‌های آن‌ها را به خطر اندازد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала