آمریکا قوانین بین المللی را برای فروش پهپادها دور زد

© Photo / U.S. Air Force photo / Bobbi Zapkaآمریکا قوانین بین المللی را برای فروش پهپادها دور زد
آمریکا قوانین بین المللی را برای فروش پهپادها دور زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده دیگر به پیمان منع فروش هواپیماهای بدون سرنشین سنگین متعهد نمی‌ماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از The Hill، رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ سندی را امضا كرد كه به تولید‌كنندگان تجهیزات نظامی آمریکا اجازه می‌دهد تا بخشی از رژیم بین المللی کنترل فناوری موشک را نادیده گرفته و هواپیماهای بدون سرنشین سنگین را به كشور‌های خارجی بفروشند.

کاخ سفید به این نتیجه رسید که این توافق‌نامه که 33 سال پیش منعقد شده است منسوخ شده است و توسط کشورهایی که آن را امضا نکرده اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صنعت آمریکا آسیب می رساند. سخنگوی وزارت امور خارجه در امور سیاسی و نظامی کلارک کوپر تأکید کرد که این اقدام رئیس جمهور به ایالات متحده و شرکای آن اجازه می دهد تا منافع خود را در تجارت و امنیت ملی برآورده کنند.

پرواز پهپاد آمریکایی در نزدیکی کریمه +عکس - اسپوتنیک ایران
پرواز پهپاد آمریکایی در نزدیکی کریمه +عکس

طبق آیین نامه جدید آمریکا، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) که سرعت آنها بیش از 800 کیلومتر در ساعت است، دیگر در لیست ممنوع توزیع و فروش قرار نمی گیرند. این مسئله اجازه می دهد تا ایالات متحده به فروش پهپادهای بزرگ در خارج از کشور، MQ-9 Reaper و RQ-4 Global Hawk بپردازد.

قبل از امضای این سند توسط ترامپ، فقط انگلیس، فرانسه و استرالیا می توانستند آنها را بخرند. منتقدان چنین اقدامی معتقدند که این امر منجر به استفاده از فناوری آمریکایی توسط رژیم های غیرانسانی و تشدید مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. حامیان خاطرنشان می کنند که اکنون قراردادهایی که می توانستند با ایالات متحده آمریکا بسته شوند، با تولید کنندگان اسرائیل و چین منعقد شده اند.

این واقعیت که دولت آمریکا قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین را از لیست MTCR خارج کند، در اواسط ژوئن سال جاری توسط وزارت امور خارجه روسیه اعلام شده بود.

رژیم کنترل فناوری موشکی مجموعه ای از قوانین برای عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی و وسایل نقلیه حامل آنها است که در سال 1987 ایجاد شد، این پیمان در نظر گرفته شده است تا گسترش فناوری موشکی و سیستمهای هوایی بدون سرنشین را محدود کند. رژیم کنترل اکنون توسط 34 کشور از جمله ایالات متحده، اسرائیل، روسیه ، ژاپن و انگلستان رعایت می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала