مجسمه تئودور روزولت در آمریکا برداشته می شود

© Photo / Twitter / @realDailyWireحذف مجسمه تئودور روزولت در نیویورک
حذف مجسمه تئودور روزولت در نیویورک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهردار نیویورک در پی اعتراضات اخیر در این کشور، تصمیم گرفته رئیس‌جمهور سابق این کشور را از مقابل موزه تاریخ طبیعی این شهر بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، نیویورک نایمز نوشت، موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل اعتراضات گسترده و دامنه‌دار به نژادپرستی در این کشور مجسمه تئودور روزولت، بیست ‌و ششمین رئیس جمهور آمریکا، به زودی برداشته خواهد شد.

معترضان آمریکایی مجسمه کریستوفر کلمب را پائین آوردند + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
معترضان آمریکایی مجسمه کریستوفر کلمب را پائین آوردند + ویدئو

این مجسمه که از برنز ساخته شده و از سال 1940 میلادی در ورودی موزه تاریخ طبیعی آمریکا نصب شده است. تئودور روزولت (1901 تا 1909)  درحالی سوار بر اسب است که یک سرخ پوست و یک سیاهپوست آفریقایی در دو طرف او ایستاده اند.

بیل دو بلاسیو شهردار نیویورک اعلام کرد که مجسمه "تئودور روزولت" که نمادی از توسعه استعمار و تبعیض نژادی را القا می کند از محل ورودی موزیم تاریخ طبیعی این شهر برداشته خواهد شد. بنابراین گزارش "دو بلاسیو" این مجسمه را نمادی "مشکل زا"  توصیف کرد.

شهردار نیویورک درباره برداشتن این مجسمه در بیانیه ای اعلام کرد: از موزه تاریخ طبیعی آمریکا خواسته شده تا این مجسمه را از این مکان برداشته، چرا که مجسمه "تئودور روزولت" با این وضعیت، بطور صریحی سیاهپوستان و سرخپوستان را مردمی رام شدنی و شهروندانی درجه دوم ترسیم می کند.

این ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به شرایط کنونی برچیده شدن این مجسمه از این مکان، تصمیمی درست و به موقع است.

تاکنون بسیاری از مجسمه ها که نماد برده داری و استعمارگری بودند به دنبال اعتراضات به نژاد پرستی در آمریکا که با قتل "جورج فلوید" شهروند سیاهپوست به دست پلیس شهر «مینیاپولیس» آغاز شد، پایین کشیده شده اند.

در آمریکا بخصوص در ایالت های جنوبی از جمله شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا شاهد به پایین کشیدن شماری از مجسمه های مربوط به دوران برده داری و استعمار در این کشور از سوی معترضان بوده است.

چندین مجسمه نیز به دستور فرماندار ایالت کارولینای شمالی برداشته شدند تا زد و خوردی میان معترضان و هواداران برتری نژادی صورت نگیرد. همچنین مجسمه های کریستف کلمب در بوستون، میامی و ویرجینیا هم تخریب شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала