اقدام جدید آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی ایران

© REUTERS / Jonathan Ernstاقدام جدید آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی ایران
اقدام جدید آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه آمریکایی نیویورک تایمز از اقدامات تازه آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی علیه ایران خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه نیویورک تایمز نوشت؛ ایالات متحده تلاش می کند تا پیش نویس قطعنامه ای را برای حمایت از تحریم تسلیحاتی ایران براساس مفاد برنامه جامع اقدام مشترک که واشنگتن در سال 2018 از آن خارج شد را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند.

مطابق با مفاد توافق برجام که در سال 2015 توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران به امضا رسید، تهران می تواند در ماه اکتبر سلاح و تجهیزات نظامی را از تأمین کنندگان خارجی خریداری کند. دولت آمریكا قصد دارد از این امر جلوگیری کرده و سعی می كند اعضای شورای امنیت سازمان ملل را ترغیب كند كه تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید كنند و یا حتی تحریم های سختگیرانه تری علیه این کشور اعمال كنند.

پمپئو خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد - اسپوتنیک ایران
پمپئو خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

براساس گزارش این روزنامه آمریکایی؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که براساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده است. 

برنامه دولت دونالد ترامپ با توجه به انتخابات سوم نوامبر اهداف بسیار گسترده ای دارد. به عنوان مثال وادار كردن تهران برای انعقاد توافق جدیدی برای جایگزینی برجام كه برای ایالات متحده مناسب تر باشد. ایران بارها از ورود به چنین مذاکراتی امتناع کرده و خواستار آن شده كه واشنگتن به توافق هسته ای بازگردد و به تمام مفاد آن عمل كند که ترامپ آنرا رد می کند.

به نقل از نیویورک تایمز، دیپلماتهای اروپایی که از این تلاشها در آمریکا مطلع هستند می‌گویند که دونالد ترامپ و مایک پمپئو دارند به صورت دلبخواهی انتخاب می‌کنند که برای پیشبرد دستور کار خود بخشی از توافق هستند یا نه. این روزنامه به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: "ما نمی توانیم به ایران اجازه دهیم که پس شش ماه بتواند سلاح های معمولی خریداری کند. باراک اوباما هیچگاه نباید با پایان تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل موافق می کرد. ما آماده ایم تا از تمام گزینه های دیپلماتیک خود برای حفظ تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل استفاده کنیم.

این روزنامه می نویسد، برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران جزئیات این طرح را در اختیار برخی از اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار داده است. به گفته آنها، هوک در سفرهای خود به نیویورک و پاریس در خصوص این برنامه متحدین را آگاه کرده، اما به آمادگی ایالات متحده برای درخواست یکجانبه سخت تر کردن تحریم ها علیه تهران اشاره ای نکرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала