مشکلات آمریکا در ساخت ناو هواپیمابر

© REUTERS / Steve Helberمشکلات آمریکا در ساخت ناو هواپیمابر
مشکلات آمریکا در ساخت ناو هواپیمابر  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا ایالات متحده فراموش کرده چکونه باید ناو هواپیما بر بسازد؟

نزدیک به 100 هواپیما، تجهیزات پیشرفته، اتوماسیون کامل همگی برای استفاده درگران ترین ناو هواپیمابر اتمی تاریخ " جرارلد ر فورد"  ساخته شده اند. رهبری آمریکا ساخت ناو هواپیمابر مذکور را اولویت اول نامیدند.  نگرانی مقامات قابل فهم است. پول زیادی در این پروژه هزینه شده است و فرودگاه های مورد استفاده نیز مستهلک شده اند.

توسعه قدرتمندترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده از اواسط دهه 1990 آغاز شد. ناو جدیدی را در سال 2005 به بازار عرضه کردند. آن قرار بود جایگزین نخستین ناو هواپیمابر هسته ای آمریكا (اینترپرایز) كه از اوایل دهه 1960 در حال خدمت بود، گردد. "جرالد فورد" طی تقریباً ده سال ساخته شد و در پاییز 2013 راه اندازی شد. با حجم جابجایی آب بیش از 100 هزار تن، این کشور به بزرگترین کشتی جنگی جهان تبدیل شد.

Американский авианосец USS Gerald Ford - اسپوتنیک ایران
نیروی دریایی آمریکا گرانترین ناو هواپیما بر جهان را دریافت کرد (ویدئو)

بر اساس الزامات تعریف شده، ناو هواپیمابر می بایست به نیروگاه هسته ای قدرتمندتری نسبت به نمونه های پیشین خود مجهز باشد، هواپیماهای بیشتری را حمل کند و طول عمربیشتری داشته باشد. همچنین طراحان از برنامه های تبدیل آن به یک کشتی نامرئی با فناوری های مخفی امتناع ورزیدند، چرا که معلوم شد بسیار گران و دشوار خواهد بود. با این حال، توانستند توانایی رادار گریزی "فورد" را در مقایسه با “ Nimits"  تقویت کنند.

ناو هواپبمابر آمریکایی ها واقعاً پیشرفته و با فناوری روز بود. با این حال، تأخیرهای زیادی در راه اندازی رخ داد. پیش بینی شده بود که "جرالد فورد" در سال 2014 به خدمت گرفته خواهد شد. اما در ادامه، موعد اعلام شده به دلیل خرابی مکرر تجهیزات به طور مداوم به تعویق افتاد.

مشکلات بلافاصله پس از به اب انداختن کشتی جدید ظاهر شدند. کارشناسان مشکلات عدیده ای در عملکرد سیستم های تأمین برخاستن و فرود هواپیماها پیدا کرده اند. اول از همه، با توجه به نتایج آزمایش، هواکشهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی خود را ضعیف نشان دادند. سازندگان کشتی گفته بودند که آنها می توانند 1600 هواپیما را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند، اما در عمل این تعداد از 25 فراتر نرفت.

از کار افتادن ناو هواپیمابرعظیم آمریکایی در آزمایشات - اسپوتنیک ایران
از کار افتادن ناو هواپیمابر عظیم آمریکایی در آزمایشات

هنگامی که آزمایشات دریایی آغاز شد، یاطاقان های پروانه بسیار سریع دچار مشکل شدند. کشتی برای تعمیرات به بندر بازگردانده شد و چندین ماه طول کشید تا مشکل برطرف شود. با این حال، مشکلات موجود در نیروی محرکه ناو جرارلد فورد تاکنون به طور کامل بر طرف نشده است.

نمایندگان وزارت دفاع آمریكا همچنین نگران تجهیزات حمل مهمات هستند. 11 عدد از آنها در ناو هواپیمابر موجود است که تنها دو مورد آنها عملیاتی هستند. و بقیه در حالت تست هستند.

همه این مشکلات با انتقادهای شدید از وزارت دفاع و وزارت صنعت آمریكا در رابطه با هزینه های ساخت ناو هواپیمابر همراه شده است. هزینه پروژه به ركورد بالغ بر 13 میلیارد دلار رسید كه 22 درصد از هدف آن فراتر رفت و همچنان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان نظامی غربی بر این عقیده هستند که نیروی دریایی آمریکا به چنین ناو های هواپیمابر گران قیمت و پیچیده ای احتیاج ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала