پمپئو: ايران خطرناک ترين بازیگر منطقه است

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonپمپئو: ايران خطرناک ترين بازیگر منطقه است
پمپئو: ايران خطرناک ترين بازیگر منطقه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایالات متحده مایکل پومپئو در بازدید از شهری در ایالت کانزاس گفت: موضع روسیه در سوریه به دلیل سیاست هایی که در مدیریت رئیس جمهور ایالات متحده باراک اوباما بوده تقویت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو گفت: من از زمانی که عضو مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده بودم با این مشکل آشنا بودم. به یاد می آورم چه کسی روسها را به سوریه دعوت کرده است؛ رئیس جمهور باراک اوباما بود. منظور من این است که او نه تنها اجازه حضور در آنجا را به روسها نداد، بلکه آنها را نیز دعوت کرد.

در مورد دولت رئیس جمهور دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه ادامه داد: ما فهمیدیم که خطرناک ترین بازیکن منطقه جمهوری اسلامی ایران است.
وی تأکید کرد: ما اقدامات مشخصی را برای کاهش توانایی ایرانیان در ایجاد خسارت و ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه انجام داده ایم.

وقتی از پومپئو خواسته شد تا درباره تصمیم رئیس جمهور ترامپ مبنی بر لغو تحریم های اعمال شده برای ترکیه در تاریخ 14 اکتبر برای عملیات چشمه صلح در شمال شرقی سوریه اظهار نظر کند، اظهار داشت که این توصیه او به ترامپ بود. بله، من آن را توصیه کردم. تحریم های ما به منظور متقاعد کردن رهبری ترکیه برای متوقف کردن این عملیات، و جلوگیری از مرگ و میرها مردم بود و این به نفع خودشان است و اکنون ما حوادث را دنبال رصد می کنیم.

وی افزود: احتمال وضع تحریم های اقتصادی همچنان باقی است. اگر دولت ترکیه راه دیگری را انتخاب کند.

در 9 اکتبر، آنکارا اعلام کرد که با هدف ایجاد منطقه حائل در مرز بین سوریه و ترکیه، عملیات چشمه صلح را در شمال سوریه انجام خواهد داد. این باید به یک کمربند محافظ برای مرز ترکیه تبدیل شود. طبق برنامه آنکارا، پناهندگان سوری قادر خواهند بود از این منطقه به ترکیه بازگردند.
در 17 اکتبر، ایالات متحده و ترکیه توافق کردند که عملیات را متوقف کنند. ترکیه توافق کرد آتش بس را برای 120 ساعت نگه دارد، تا واحدهای کرد در ائتلاف نیروهای سوریه از منطقه امنیتی مرزی ایجاد شده توسط آنکارا خارج شوند.

در 22 اکتبر، روسای جمهور روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در نشستی در سوچی تفاهم نامه ای را درباره اقدامات مشترک برای حل اوضاع در شمال شرقی سوریه به تصویب رساندند. براساس این سند، پلیس نظامی روسیه و ارتش سوریه از ظهر 23 اکتبر به مناطقی که در مرز با منطقه عملیاتی ترکیه در سوریه قرار دارند اعزام می شوند. به گروههای کردی 150 ساعت فرصت داده می شود تا منطقه 30 کیلومتری مرز ترکیه را رها کنند و پس از آن ارتش روسیه و ترکیه گشت های مشترک را آغاز کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала