اعلام شرایط برای حفظ برجام

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر شرایط آمریکا برای حفظ برجام
شرایط آمریکا برای حفظ برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا برجام حفظ خواهد شد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه آلمانی «سئود دویچه زیتونگ»،آمریکا شرایطی را با شرکت کنندگان اروپایی «گروه شش» در خصوص مسأله هسته ای ایران (بریتانیا،فرانسه و آلمان) به توافق رساند که با رعایت آن ها در برجام باقی خواهد ماند.

آمریکا و سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در ماه ژانویه گروهی برای طراحی ضمیمه موافقتنامه هسته ای با ایران تشکیل دادند. این کار پس از تمدید زمان لغو تحریم هاعلیه ایران انجام شد. ترامپ گفت که این کار را برای آخرین بار انجام می دهد.

نشریه نامبرده نوشت:«آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا شرایطی را طراحی کردند که با رعایت آن ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از معامله هسته ای ایران خارج نخواهد شد.  مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی  پس از 5 دور مذاکرات در این باره به توافق رسیدند که ایران باید به دلیل آزمایشات موشکی  و سیاست تهاجی منطقه ای اش با تحریم های جدید تهدید شود.اما معامله هسته ای دست نخورده باقی خواهد ماند و بعضی از بخش های «برجام» به شکل جدیدی مورد تفسیر قرار خواهند گرفت».

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است در 12 ماه می تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند. وی در ماه ژانویه و در زمانی که اسقاط تحریم های مربوط به برجام را تمدید می کرد، اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند مگر اینکه اصلاحات مورد نظرش اعمال شود.

روسیه، چین و اروپا خواستار حفظ برجام هستند و ایران تصریح کرده است که برجام مذاکره شدنی نیست و نمی توان خطی به آن افزود یا کم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала