مخالفت با انتصاب هسپل شکنجه گر

© AP Photo / CIAنامزدی جینا هسپل برای سمت رئیس « سیا» آمریکا
نامزدی جینا هسپل برای سمت رئیس « سیا» آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از صد افسر بازنشسته آمریکا با انتصاب هسپل به عنوان رئیس «سیا» ابراز مخالفت کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «کورت هائوز نیوز»، بیش از 100 افسر بازنشسته آمریکا از نمایندگان مجلس آمریکا خواستند از نامزدی جینا هسپل برای سمت رئیس « سیا» حمایت نکنند، به ویژه اگر پس از بازرسی های دقیق در باره گذشته او، مشخص شود که او در بازپرسی افراد به شکنجه آنها دست می زده است.

دونالد ترامپ جینا هسپل را به عنوان رئیس « سیا» معرفی کرد که در صورت قبول این پیشنهاد از سوی کنگره، هسپل اولین زنی خواهد بود که ریاست این سازمان را به عهده خواهد گرفت. تعدادی از سازمان های دفاع از حقوق بشر از سناتورها خواستند با دقت زیاد، گذشته هسپل را مورد بررسی قرار بدهند.

جینا هسپل سال گذشته به عنوان معاون رییس سازمان سیا منصوب شد. این انتصاب در همان زمان نیز جنجال‌برانگیز بود.

منتقدان می‌گفتند هسپل در یک زندان مخفی آمریکا در تایلند در روند اعمال شکنجه بروی مظنونان به عضویت در گروه تروریستی القاعده شرکت داشته است. مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر مستقر در برلین (ECCHR) در سال 2014 از دادستانی کل آلمان در کارلسروهه خواست تا در صورت سفر هسپل به اروپا، حکم جلب فوری او صادر شود. بررسی این پرونده از سوی دادستانی فدرال در جریان است اما هنوز رسما تحقیقات در این زمینه آغاز نشده‌اند.

هسپل بخش زیادی از فعالیت‌های حرفه‌ای‌ خود در 30 سال گذشته را به طور مخفیانه انجام داده و برای همین اطلاعات زیادی در مورد شخص او در دست نیست. گفته می‌شود او در دوران ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش برای نخستین بار "روش‌های پیشرفته بازجویی" سازمان سیا را آزمایش کرده است.

هسپل که در آن زمان 45 ساله بوده مدیریت عملیات مخفی برون مرزی سیا را بر عهده داشته است. او همچنین دفاتر سیا در لندن و نیویورک را مدیریت کرده است.

مأموران سازمان سیا در جریان بازجویی از زندانیان، آنها را در تابوت حبس می‌کردند. از دیگر روش‌های شکنجه‌ای که سازمان سیا به کار می‌گرفته، بیدار نگه‌داشتن زندانیان برای ساعت‌های متمادی و نیز روش "القای حس خفگی با آب" (غرق کردن مصنوعی) بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала