موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان ناکارآمد است

CC BY 2.0 / DoD News/Tech. Sgt. Brian Kimball / 161104-F-QP401-031موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان ناکارآمد است
موشک های پاتریوت آمریکایی در عربستان ناکارآمد است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی در عربستان را ناکارآمد و برای رسیدن به اهداف نظامی در خاورمیانه ناموفق خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا در این تحلیل به قلم مَکس فیشر، اریک اشمیت، آودریکارلسن و مالاک براون، کارشناسان موسسه مطالعات بین المللی میدلبری آمریکا نوشته شده:
'اگرچه منابع رسمی عربستان از ساقط شدن موشک بالستیک نیروهای انصار الله یمن شلیک شده به سوی فرودگاه ریاض توسط سیستم دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی اطلاع دادند، اما تجزیه و تحلیل عکس ها و فیلم های موجود از آن حادثه گویای آن است که پاتریوت آمریکایی در ماموریت خود در عربستان موفق نبوده است.
رسانه های تحت کنترل عربستان و حتی بسیاری از رسانه های آمریکایی با ظاهر سازی و دستکاری در گزارشات خود سعی کرده بودند با موفقیت آمیز جلوه دادن عملیات دفاعی سیستم پاتریوت آنرا یک پیروزی بزرگ هم برای آمریکا و هم عربستان تلقی و معرفی کنند، درحالی که شواهد ادعای سعودی ها و آمریکایی را رد می کند.
درحالی که عکس ها و تصاویر و حتی تحلیل های دفاعی و نظامی از آن رویداد ثابت می کند کلاهک موشک های بالستیک نیروهای انصار الله به موقع توانسته بود به اهداف مورد نظر در فرودگاه ریاض اصابت کند.
البته پایگاه اینترنتی روزنامه سعودی عکاظ به نقل از اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان سعودی ضمن تاکید بر ایمنی تاسیسات فرودگاه بین المللی «ملک خالد» ریاض، اطلاع داده بود که نیروی پدافند هوایی عربستان توانسته بود با کمک سیستم پاتریوت یک موشک بالستیک پرتاب شده به سوی این شهر را رهگیری کند.
اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر ضمن اذعان به اصابت موشک مذکور به محوطه فرودگاه ملک خالد، ادعا کرده بود که این حادثه هیچ گونه خسارتی به دنبال نداشته و پروازها از این فرودگاه نیز به صورت عادی در جریان است.
در مقابل، سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان همان روز اعلام کرده بود که یک موشک بالستیک شلیک شده از خاک یمن به سوی ریاض به صورت بی هدف به سوی مناطق غیر نظامی و مسکونی حرکت کرد و توسط سامانه «پاتریوت» ساخت آمریکا رهگیری و منهدم شد.
با این وجود، علاوه بر تناقضات موجود در گزارشات مربوط به این حمله موشکی و تصاویر اصلی آن، بسیاری از تحلیل گران نظامی و دفاعی بین المللی به اجماع و یقینی در موفقیت آمیز بودن دفاع موشکی پاتریوت تشکیک و اعلام کردند که کلاهک های آن موشک بالستیک براحتی به ترمینال این فرودگاه برخورد کرده و منفجر شد.
اگرچه تاکنون مقامات سعودی در این باره اظهار نظری نکرده اند اما برخی مقامات و کارشناسان آمریکایی معتقدند که دولت های آمریکا و عربستان در این خصوص دروغ گفتند تا نه تنها موقیت های مقاومت نیروهای یمنی در سطح جهان برجسته نشود بلکه شکست سیستم دفاعی پاتریوت نیز ثابت و افشا نشود.

در یمن از سال 2014 درگیری داخلی  ادامه دارد. در یک طرف این نزاع شورشیان حوثی جنبش شیعه " انصارالله" و بخشی از ارتش وفادار به رئیس جمهور سابق علی عبدالله صالح و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی  قرار دارند. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارند. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند به طور غیر رسمی حمایت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала