کری: برخی کشورها خواستار حمله نظامی به ایران بودند

© AFP 2023 / Abbas MomaniГоссекретарь США Джон Керри
Госсекретарь США Джон Керри - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران گفت: برخی روسای جمهور و پادشاهان دیگر کشورها پیش از حصول این توافق به ما گفتند که بمباران تنها زبان قابل فهم برای ایران است. اما از نظر من این یک تله بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در یک همایش در واشنگتن بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، دفاع کرد.
کری گفت: اسرائیل و مصر پیش از حصول توافق هسته‌ای به آمریکا گفتند که ایران را بمباران کن؛ چراکه بمباران تنها زبان قابل فهم برای ایران است. اما از نظر من این یک تله بود زیرا اگر آمریکا ایران را بمباران می کرد همین کشورها به طور علنی ما را سرزنش می کردند در حالی که مخفیانه از این بمباران حمایت می کردند.
به نقل از ایسنا وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه تاکید کرد که اسرائیل به معنای واقعی آمریکا را برای چنین اقدامی علیه ایران تحریک می کرد.
وزیرامورخارجه پیشین آمریکا با تکیه بر ادعاهای پیشین واشنگتن و غرب علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که نمی داند آیا ایران پس از گذشت 10 تا 15 سال و پس از پایان محدودیت‌های توافق، آیا به دنبال تسلیحات هسته‌ای خواهد رفت یا نه. اما اطمینان دارد که برجام بهترین توافقی است که آمریکا می توانست به دست آورد.
پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از تایید توافق هسته‌ای سر باز زد و سرنوشت آن را به دست کنگره سپرد، قانون گذاران آمریکا در ماه اکتبر قانونی را تصویب کردند که ایران و گروه مورد حمایتش حزب‌الله را هدف قرار می دهد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از معدود مقاماتی بود که از این اقدام ترامپ استقبال و به وی به خاطر این تصمیم شجاعانه‌اش تبریک گفت.
نتانیاهو مدعی شد: اگر توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکند، یک چیز قطعی خواهد بود. اینکه طی چند سال آینده اصلی‌ترین حامی تروریسم به زرادخانه هسته‌ای دست خواهد یافت.
وی که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با این مذاکرات و برجام مخالفت کرده بود، همچنین گفت که ترامپ فرصتی برای اصلاح این توافق ایجاد کرده است و اسرائیل این فرصت را از دست نخواهد داد.
این ادعاها در حالی مطرح شده است که مقامات کشورمان پیش از این همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گذشته در تمامی گزارشات خود از فعالیت های هسته‌ای ایران ضمن تایید صلح آمیز بود

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала