تلاش دولت آمریکا برای بازرسی از سایت های نظامی ایران

© AFP 2023 / Mandel Nganتلاش آمریکا برای بازرسی از سایت های نظامی ایران
تلاش آمریکا برای بازرسی از سایت های نظامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ترامپ تلاش می کند که سایت‌های نظامی ایران را به بهانه محک برجام مورد بازرسی قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درصدد است به منظور محک زدن استحکام برجام، سایت‌های نظامی ایران را مورد بازرسی قرار دهد. این بازرسی‌ها با هدف اتخاذ رویکردی تهاجمی تر در قبال ایران طراحی شده است. به گفته این مقامات، دولت ترامپ می‌کوشد برای دستیابی به این هدف، ایران را وادار کند زیر بار بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برخی تأسیسات نظامی خود برود. آمریکا مدعی است ایران در این مراکز ، برجام را زیر پا گذاشته است.آمریکا برای دریافت مجوز در بحث بازرسی باید حمایت آژانس و بیشتر کشورهای درگیر در برجام را جلب کند. اما به گفته این مقامات، از آنجایی که واشنگتن هنوز نتوانسته است برای ترغیب آن‌ها استدلالی موجه مطرح کند، با مخالفت بسیاری از طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای ایران روبرو شده است.
مقامات آمریکایی می‌گویند، تلاش‌های دولت ترامپ همچنین شامل بحث و گفت وگو با کشورهای اروپایی برای مذاکره درباره یک توافق بعدی برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران بعد از منقضی شدن محدودیت‌های برجام در حدود یک دهه دیگر می‌شود.
بنا بر این گزارش، در صورتی که ایران با بازرسی از سایت‌های نظامی خود مخالفت کند، ترامپ در نهایت یک اساس منسجم برای بیان این مطلب دارد که ایران برجام را نقض کرده است و در صورت از بین رفتن برجام، می‌تواند ایران را مقصر جلوه دهد و اگر ایران با این بازرسی‌ها موافقت کند، افراد دولت ترامپ که خواستار حفظ برجام هستند می‌توانند استدلال کنند که این توافق، به صورت کارآمد، امنیت ملی آمریکا را حفظ می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала