گزارش و تحلیل

دیوار روی دیوار : ساکنین مرز آمریکا و مکزیک چطور زندگی می کنند

© AP Photo / Gregory Bullدیوار روی دیوار : ساکنین مرز آمریکا و مکزیک چطور زندگی می کنند
دیوار روی دیوار : ساکنین مرز آمریکا و مکزیک چطور زندگی می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات نمی توانند از عهده محافظین مرزی آمریکا و مکزیک بر آیند.

تیم فولی، موسس سازمانی با نام « گشت مرزی آریزونا» چنین نظری دارد. فولی تاکید می کند که کارمندان وی بدون وابستگی به مقامات دولتی کار می کنند.
وی توضیح داد: « ما خودمان را شبه نظامی نمی نامیم، از آنجا که رسانه ها در آمریکا شبه نظامیان را به شکل دیگری ترسیم می کنند. به عقیده شان ، آنها نژاد پرستانی که در همه جا با سلاح هایی در دستانشان ایستاده اند و آرزو دارند که به همه شلیک کنند. بنابراین ما خودمان را سازمان غیر دولتی معرفی می کنیم.»
به گفته فولی ، افرادی از ۷۸ کشور مختلف از مرز عبور می کنند.
او خاطر نشان کرد: « روسها، چینی ها و برزیلی ها، پاکستانی ها و سومالیایی ها ، همه را می توان آنجا دید. این مرز تا این اندازه قابل نفوذ است.»
همچنین داوطلبینی هستند که به افراد غیر قانونی در این راه ها برای رسیدن به ایالات متحده کمک می کنند. آنها غذا، آب و لباس به جاهایی که براساس اطلاعاتشان مسیرهای عبوری مهاجرین است، می برند.
پیج کوریچ — کلیایم ، که با سازمان ارائه کمک های بشر دوستانه " مرگ بس است" همکاری می کند می گوید: " اغلب با دیدن درد و رنجی که درمانشان در توان من نیست احساس یاس و ناامیدی می کنم. اگرچه سیستم کلی وجود دارد که عمدا این درد و رنج را ایجاد می کند. برای من بیشتر از همه دیدن ظلم و ستم دائم از جانب گشت مرزی و خشونت در مرزها به طور کل عذاب آور و دردناک است. "
"عذاب واقعی"
به گفته اُفلی ریواس نماینده مردم اُدهام ، قبیله های سرخ پوستی که در مرزهای ایالات مکزیک و آمریکا زندگی می کنند با مشکلاتی در ارتباط با مرزهای رسمی دولتی روبرو می شوند.
وی خاطر نشان کرد: " چقدر تجاوز علیه ملت ما صورت می گیرد! و متعاقبا برای ما نه فقط از لحاظ روانی بلکه فیزیکی دشوار است. دیدن آنچه که اکنون در زمین های ما اتفاق می افتد، عذاب است."
ساکنین محلی نیز از این اوضاع راضی نیستند. جان لد کشاورز که اجدادش در سال 1896 به این منطقه ی مرزی آمده اند خاطر نشان می کند که مهاجرین غیرقانونی اکنون کمتر شده اند اما خسارت های ناشی از اعمال آنها محسوس است.
او توضیح می دهد: " به جایی می روی که سیم خاردار پاره شده و از آنجا گاوها را به اجبار به سمتی که باید هدایت می کنی. درواقع نصف روز تلف می شود برای کاری که اگر مرز واقعی وجود داشت مجبور نبودیم انجامش دهیم."
این کشاورز تاکید می کند دستگیر کردن افراد غیرقانونی در زندگی شخصی او تاثیر گذاشته است. در زمین های متعلق به او دوربینها، حس گرها و رادارهایی کار گذاشته اند و اتومبیل های گشت مرزی از هر روز از آنجا رد می شوند.
لد می گوید: " من عادت کردم اما گاهی فکر می کنم آیا شما خودتان خوشتان می آمد؟ وقتی اطراف خانه تان سه دوربین باشد. به این مسئله فکر می کنید؟"
"دیوار مشکلات"
دونالد ترامپ که از سطح امنیت کشور ناراضیست ، در جریان کمپین های پیش از انتخاباتی از برنامه ی ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک خبر داد. طبق این لایحه قانونی مربوط به بودجه ایالات متحده برای ساخت این دیوار در مرز با مکزیک بیش از 4 میلیارد دلار پیشنهاد شده است. بر اساس مدارک سناتور آمریکایی از حزب دموکرات کلر مک کاسکیل ، این مبلغ ممکن است به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر شود برای آنکه قیمت خرید زمین هایی که صاحبان خصوصی دارند در این مبلغ گنجانده نشده است.
ایده رهبر آمریکا با مقاومت هایی از جانب هر دوکشور روبرو شد. در کنگره نه تنها دموکرات ها بلکه جمهوری خواهان نیز با این اقدام افراطی مخالفت کردند. انتظار می رود که هزینه های ساخت از لایحه بودجه آینده حذف شود. دلیل آن هم ، خطر تعلیق فعالیت های نهادهای دولتی ست. چنین احتمالی در صورت وجود اختلاف نظرها برای بودجه مالی سازمان های دولتی وجود دارد.
پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه ای با سی بی اس گفت: " هزینه کردن برای ساخت دیوار ، طرح سال مالی آینده است برای همین آنها می توانند ساخت را هر چه سریعتر آغاز کنند. "
در عین حال در پارلمان مکزیک لایحه ی قانونی مطرح شده است که ایجاد سازمان دیپلماسی ویژه ای برای لابی کردن منافع مکزیک در کنگره آمریکا را بررسی می کند. کارشناسان معتقدند که برنامه ی اولیه آن تلاش برای بلوکه کردن ساخت دیوار باشد.
ایده و ابتکار ترامپ مشکلاتی را در اروپا هم به وجود می آورد. به خاطر علاقه به ساخت دیوار شرکت فرانسوی — سوئدی LafargeHolcim که باید شن را برای ساحل رودخانه سن می برد از همکاری با مقامات پاریس امتناع کرد. ضمن اینکه در لیست کارفرمایان احتمالی که به نظر درخواست شرکت در ساخت دیوار را داده اند ، شرکت های آلمانی Leupold Brown Goldbach و Bauer Group هم هستند. در حالی که این شرکت ها اعلام کرده اند به پروژه ترامپ علاقه ای نداشته و به بیانات او اهمیتی نمی دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала