احتمال دسترسی تروریست ها به تسلیحات هسته ای آمریکا در اینجیرلیک ترکیه

© AFP 2023 / Stringerاحتمال دسترسی تروریست ها به تسلیحات هسته ای آمریکا در اینجیرلیک ترکیه
احتمال دسترسی تروریست ها به تسلیحات هسته ای آمریکا در اینجیرلیک ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش مرکز غیر تجاری Stimson Center آمده است : تسلیحات هسته ای آمریکا که در پایگاه اینجیرلیک ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه محافظت می شوند ممکن است به دست تروریست ها و یا " نیروهای مسلح دیگر" بیافتد.

در گزارشی با عنوان B61 Life Extension Program: Costs and Policy Considerations ذکر شده است: " وجود دائمی ده ها واحد تسلیحات هسته ای آمریکا در پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه ، خطری جدی را بر می انگیزد و ممکن است تروریست ها و یا سایر نیروهای دشمن بتوانند آنرا به چنگ آورند."
در این سند نوشته شده است: " آیا آمریکا می تواند تقریبا 50 واحد تسلیحات هسته ای (بمب های هیدروژنی В61) را که در پایگاه اینجیرلیک قرار دارد در شرایط ادامه درگیری میهنی در ترکیه کنترل کند ، این پرسشی است که نمی توان به آن پاسخ گفت." به عقیده ی یکی از نویسندگان گزارش لیسی هیلی (Laicie Heeley) از نقطه نظر امنیتی ، ادامه نگه داری تقریبا 50 واحد از تسلیحات اتمی آمریکایی در پایگاه اینجیرلیک ترکیه که بیش از 100 کیلومتری مرز سوریه است ، در هر صورت " قماربازی است". هیلی معتقد است: " این تسلیحات هیچ ارزش عملی در میدان جنگ اروپایی نداشته و امروز بیشتر به وظایف مرتبطند نه به دارایی های متحدین ما در ناتو."
همانطور که در این گزارش آمده است ، مناسب ترین کار برداشتن تمامی بمب های هیدروژنی B61 از اروپاست و همچنین لغو خرید برای محافظت از آنها در محدوده ی اروپا. این گام به عقیده ی نویسندگان این گزارش باعث می شود تقریبا 6 میلیارد دلار صرفه جویی گردد. باری بلچمان، موسس مرکز Stimson Center می گوید: " این بمب ها برای جنگ ها در این روزها مناسب نبوده و همچنین فوق العاده گرانند. گام قاطعانه برداشتن این تسلیحات از اروپاست و تلاش برای تقویت نیروهای مسلح معمولی است که در واقع از متحدین ما در ناتو دفاع می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала