گزارش و تحلیل

اوباما طرح بستن زندان در گوانتانامو را به کنگره پیشنهاد داد

© AFP 2023 / Mandel Nganاوباما طرح بستن زندان در گوانتانامو را به کنگره پیشنهاد داد
اوباما طرح بستن زندان در گوانتانامو را به کنگره پیشنهاد داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما در کاخ سفید پیشنهاد بستن زندان گوانتانامو را مطرح کرد و بیان داشت که این سازمان ، با منافع امنیت ملی کشورمتناقض بوده و به همکاری کشور با سایر دول آسیب می زند.

بر طبق قانون اساسی آمریکا ، زندان گوانتانامو بدون موافقت کنگره بسته نخواهد شد ، کنگره ای که مخالف جابه جایی زندانیان به زندان های دیگر آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما از نمایندگان کنگره خواست که در قانون اساسی تجدید نظر کنند.
رئیس جمهور آمریکا پیش تر بیان داشت: طرحی که ما امروز ارائه می دهیم، نه تنها بستن زندان در گوانتانامو را شامل شده بلکه سخن تنها در خصوص زندانیانی نیست که در حال حاضر آنجا هستند. ما در خصوص لزوم اتمام این فصل از تاریخ مان می گوییم.
ممکن است که این آخرین شانس برای اجرای یکی از قول های اولیه باشد. ضمنا حل مسئله مربوط به بستن این زندان بدنام ، تاخیر را جایز نمی داند برای آنکه برخی از اعضای رقابت ریاست جمهوری بیانیه های ضد و نقیضی در اینباره داشته اند.
یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا بیان داشت: " وقتی من رئیس جمهور شوم ، ما جنگ واقعی با تروریسم را به جای این جنگ رقت انگیز اعلام می کنیم. اگر ما یکی از تروریست ها را دستگیر کنیم او را در منهتن محاکمه نمی کنیم ، آنها حق سکوت ندارند ، ما قصد نداریم آنها را به نوادا بفرستیم ، همه آنها به گوانتانامو فرستاده می شوند. "
بن کارسون ، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات سال 2016 آمریکا گفت: " بدیهی است که زندان گوانتانامو برای ما لازم است. نباید این تروریست ها را به سرزمین خود بیاوریم. این پایه و اساسی برای مناقشات و درگیری در خصوص حقوق آنها می شود. در گوانتانامو مجبور نیستیم که در این باره فکر کنیم."
دونالد ترامپ در جریان انتخابات گفت: " من شکنجه با آب و یا شبیه آن را برمی گردانم."
وقتی اوباما را به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب کردند ، جامعه ی آمریکا مطمئن بود که زندان در گوانتانامو به منافع ملی امنیت کشور آسیب می زند. در گوانتانامو مثل سابق تروریست ها را استخدام می کنند. در آنجا نقض آشکار حقوق بشر و روند های حقوقی رخ می دهد اگر چه آمریکا آنرا از سایر کشورها مخفی نگه می دارد.
اما روحیه در جامعه تغییر می کند. چه کسی می داند ، ممکن است طی ریاست جمهوری آینده در آمریکا زندان در گوانتانامو زندانیان جدیدی را بپذیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала