آغاز جمع آوری اطلاعات درباره مکالمات تلفنی آمریکایی ها در سال 1992 بود

© AP Photo / Louis LanzanoThe US Justice Department and the Drug Enforcement Agency (DEA) collected bulk telephone data on millions of US citizens a decade before National Security Agency (NSA) started the practice, according to an investigative report.
The US Justice Department and the Drug Enforcement Agency (DEA) collected bulk telephone data on millions of US citizens a decade before National Security Agency (NSA) started the practice, according to an investigative report. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر آمریکا در سال 1992 اجرای برنامه محرمانه جمع آوری اطلاعات درباره مکالمات تلفنی بین المللی آمریکایی ها را آغاز کرد.

روزنامه " USA Today"  ضمن اعلام این مطلب می نویسد به این ترتیب آژانس امنیت ملی آمریکا یگانه نهاد فدرال نبوده که این کار را انجام داده است.

روزنامه آمریکایی اضافه می کند بر اساس اطلاعات موجود دولت ایالات متحده ده سال قبل از عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 که به دنبال آن فعالیت آژانس امنیت ملی بطور محسوس گسترده تر شد، جمع آوری اطلاعات درباره مکالمات تلفنی مردم را آغاز کرده بود و در چارچوب آن اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و وزارت دادگستری آمریکا اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی آمریکایی ها با 116 کشور در رابطه با قاچاق مواد مخدر را جمع آوری می کردند.

به نوشته " USA Today"  ، این برنامه فقط در سال 2013 به دنبال افشاگری های ادوارد اسنودن ممنوع شد که از جمله در بهار سال 2012 در مرکز منطقه ای آژانس امنیت ملی آمریکا در هاوایی مشغول کار بوده و مقدار زیادی از اطلاعات را درباره برنامه های جاسوسی الکترونیکی جمع آوری می کرد.

یادآور می شود اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала