ایران Sputnik
سارانسک
به شهر سارانسک، پایتخت جمهوری موردوویا و یکی از کوچکترین شهرهای میزبان مسابقات جام جهانی 2018 خوش آمدید
دژ سارانسک در سال1641 در تلاقی رودهای سارانسک و اینسار ساخته شد‪.


در قرون 17-16 برای دفاع از مرزهای تزارنشین روسیه درمقابل هجوم تاتارهای کریمه، نوگایس ها و باشقیرها در اراضی موردووی سیستم دفاعی ایجاد شد. در جنگل ها سدهای دفاعی از چوب ساخته شد و دشت ها را باتلاق ها و گودال ها فرا گرفت و در حومه شهر برج و دژهایی ساخته شد‪.

شهر سارنسک از زمان تاسیس نقش مهمی در حفاظت از مرزها ایفا می کند. تعداد زیادی از قزاق ها، تیراندازان ، توپچی ها و نگهبانانی که قبلا در قلعه های همسایه زندگی می کردند، در این شهر جدید اسکان داده شدند‪.
تا اواسط قرن17، زمان ساخت قلعه پنزا، سارانسک یک مرکز مهم دفاعی - مرزی به شمار میرفت‪.
کشور تزاری که با نیروهای مرزی سارانسک حفاظت می شد، به استعمار سرزمین های کم جمعیت در جنوب مرز پرداخت‪.

دژها بتدریج اهمیت خود را به عنوان مرکز دفاعی از دست دادند با این وجود، زندگی در سارانسک پر جوش و خروش در جریان بود. شهر مبدل به طعمه ای برای شورشیان شد. این شهر در سال 1670 به دست نیروهای استپان رازین افتاد که رهبر دهقانانی بود که قیام کرده بودند. یکصد سال بعد سربازان یملیان پوگاچف تفریبا یک هفته در سارانسک مستقر شدند‪.
©Sputnik/Julia Chestnova/ نشان یادبود بنیان گذار سارانسک بر تپه فواره ها
در سال 1785 یکاترینای دوم نقشه جدید ساخت سارانسک را به تصویب رساند: شبکه مستطیلی شکل خیابان ها با محله ها و میدان ها جای سازه های بی قواره و درهم را گرفت. اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19، بازار مکاره سارانسک باعث شهرت شهر شد. اسب های پرورش یافته مناطق مجاور، ابریشم ، چینی آلات و ظروف شیشه ای توسط تاجران در ایت بازار به فروش می رسید‪.

اواخر قرن 19، خط راه آهن مسکو-قازان از سارنسک عبور کرد اما منجر به تبدیل شدن سارانسک به یک شهر صنعتی بزرگ نشد. سارانسک یک شهرستان ایده آل، ساکت و آرام باقی ماند‪.

در ماه ژوئن سال 2018 این شهر میزبان بخشی از جشن بزرگ فوتبالی می شود - سارانسک میزبان مسابقات فوتبال جام جهانی 2018 روسیه خواهد بود‪.

   

جاذبه های گردشگری
کلیسای سن جون آپوستول یکی از یادبودهای معماری نادر است که از قرن 17 تا کنون بجا مانده است. کلیسا به سبک باروکوی مسکو در سال 1693، پنجاه سال پس از ساخت شهر بنا شد. بعدها در اوایل قرن 18 برج ناقوس و سالن غذاخوری به سازه اصلی آن اضافه شد. تا مدتها این کلیسا تنها کلیسای فعال ارتدکس بود. از سال 1991 تا 2006 که کلیسای جامع فئودور اوشاکوف مقدس ساخته شد، کلیسای جامع اسقف اعظم و سارانسک بود‪.
©Sputnik/Julia Chestnova/ کلیسای جامع سن جون آپوستول در سارانسک
دریاسالار فئودور اوشاکوف که فرمانده ناوگان دریای سیاه از سال 1790 تا 1792 و فرمانده نیروی دریایی روسیه از سال 1798 تا 1800 در دریای مدیترانه بود به عنوان حافظ آسمانی شهر در بین ساکنان سارانسک معروف است‪.

در دوران لشگرکشی مدیترانه ای در سال های 1800-1798 اوشاکوف برای آزادیب "کورفو" از زیر سلطه فرانسوی ها شرکت داشت. این عملیات به آزادی کامل جزیره "لونیان" انجامید که تحت کنترل فرانسوی ها قرار داشت. این امر به ایجاد جمهوری هفت جزیره مساعدت کرد که از زمان فروپاشی امپراطوری ترابوزان اولین رهبر به سبک یونانی بود. فئودور اوشاکوف سال های آخر عمر خود را در مورداوی گذراند. او در صومعه سارانسک به خاک سپرده شد که در 150 کیلومتری شهر سارانسک قرار دارد‪.

در سال 2001 کلیسای ارتدکس روسیه فئودور اوشاکوف را "قدیس" نامید و ششم ماه اوت سال 2006 در کلیسای جامع سارانسک جنگجو فئودور اوشاکوف تقدیس شد.در ارتفاع 40 متری در نزدیکی گنبد یک بالکن قرار دارد که می توان به نظاره مناظره زیبای شهر و اطراف آن نشست‪.
©Sputnik/Julia Chestnova/ کلیسای جامع فئودور اوشاکوف در سارانسک
©Sputnik/Vladimir Vyatkin/ نمای داخلی کلیسای جامع فئودور اوشاکوف مقدس در سارانسک
©Sputnik/Julia Chestnova/ مجسمه دریاسالار فئودور اوشاکوف و کلیسای جامع فئودور اوشاکوف مقدس در سارانسک
در نزدیکی کلیسای جامع در میدان پیروزی، یادبود سربازان مورداوی قرار دارد که در جنگ کبیرمیهنی کشته شدند. موزه و آتش جاویدان و کلیسای کوچک الکساندر نفسکی و "فرار از جهنم" به یاد سربازان شوروی که از اردوگاه های آلمانی با بمب افکن "هاینکل 111" فرار کردند، قرار دارد‪.

موزه هنرهای عالی استپان ارزیا از مورداوی در حومه سارانسک قرار دارد.این موزه دارای بزرگ ترین کلکسیون مجسمه ساز است که با برنز و مرمر و چوب کار می کرد‪.
©Sputnik/Vladimir Vyatkin/ نمای شهر از فراز میدان پیروزی در مرکز شهر سارانسک
©Sputnik/Julia Chestnova/ بنای یادبود سربازان موردوویایی در جنگ بزرگ میهنی، سارنسک
©Sputnik/Igor Ageyenko/ کلیسای شاهزاده مقدس الکساندر نفسکی در میدان پیروزی شهر سارانسک
©Sputnik/Julia Chestnova/ نمای موزه جنگ و کار در شهر سارانسک
یکی از بهترین جاذبه های سارانسک-سنن و آیین زندگی اقوام بومی سارانسک -ارزیاها وموکشا ها -هستند‪.

ساکنان چندین روستا در نزدیکی سارانسک همچنان سنت های اجداد خود را حفظ کرده اند. آنها لباس های سنتی پوشیده و می توانند این لباس های بومی را توصیف کنند. آنها همچنین قادر به اجرای آیین های قدیمی بوده که بسیاری از آنها ریشه بت پرستی دارند‪.

   

ورزشگاه "موردوویا آرنا‪"
تابستان سال 2018 شهر سارانسک میزبان بخشی از مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه خواهد بود. استادیوم موردوویا آرنا میزبان 4 دیدار از مسابقات جام جهانی 2019 خواهد بود‪.

استادیوم موردوویا آرنا در نزدیکی مرکز شهر و در حاشیه رودخانه "اینسار" قرار دارد. این ورزشگاه به شکلی طراحی شده که شبیه خورشید به رنگ سرخ می باشد که سمبل موردوویا بر روی پرچم این جمهوری است‪.

در طول برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه استادیوم موردوویا می تواند 45000 تماشاچی را در خود جای دهد.جایگاه تماشاچیان بشکلی طراحی شده است که همه می توانند آنچه در زمین بازی رخ می دهد را بخوبی ببینند‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

   

چگونه می توان به سارانسک سفر کرد
با هواپیما: فرودگاه سارانسک در 8 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و می توان با پرواز مستقیم از مسکو به شهر سارانسک پرواز کرد که این پرواز 2 ساعت به طول می انجامد‪.

با قطار: ایستگاه راه آهن سارانسک در مرکز شهر قرار دارد و روزانه قطار سریع السیر "مورداویا" از مسکو به سارانسک حرکت می کند. مسافت مسکو - سارانسک 9:30 ه طول می انجامد‪.

از سن پترزبورگ به سارانسک می توان با قطارهای معمولی سفر کرد که از سامارا، اوفا و یا تولیاتی حرکت می کند و در حدود 30 ساعت مسافران این مسیر را طی خواهند کرد. از شهرهای دیگری که مسابقات جام جهانی 2018 در آنجا برگزار می شود می توان با قطار معمولی به سارانسک سفر کرد. از نیژنی نوگورود 6 ساعت و از سوچی 40 ساعت‪.