گورباچف: آمریکا از ابتدا در افغانستان شکست خورده بود

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoگورباچف: آمریکا از ابتدای در افغانستان شکست خورده بود
گورباچف: آمریکا از ابتدای در افغانستان شکست خورده بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
​​آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، ماموریت واشنگتن در افعانستان را از همان ابتدا محکوم به شکست دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از این پایگاه خبری نیوزمکس، چند روز پس از آنکه طالبان قدرت را در افغانستان پس از ۲۰ سال تلاش آمریکا برای جلوگیری از این امر به دست گرفت، "میخائیل گورباچف" ​​آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، ماموریت واشنگتن را در این کشور از همان ابتدا محکوم به شکست توصیف کرد. 

پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد

این سیاستمدار روس با اشاره به اینکه ناتو و ایالات متحده هیچ شانسی برای موفقیت نیروهای خود در افغانستان نداشتند، گفت: ایالات متحده و ناتو باید زودتر به شکست خود اعتراف می کردند.

گورباچف گفت: اگرچه او اکنون حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را یک اشتباه می داند، اما آمریکایی ها و ناتو برای ورود به این کشور اشتباه کردند.

به گفته گورباچف​​، اهداف ایالات متحده در افغانستان غیر واقعی بود.

گورباچف که خود ناظر بر خروج اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ بود، در مصاحبه ای نادر گفت: حضور آمریکا در افغانستان مانند بسیاری از پروژه های مشابه دیگر تهدیدی بود که بزرگنمایی شده و فاقد هرگونه ایده ژئوپلیتیکی مشخص بود. ضمن آنکه به این موارد تلاش های غیرواقعی واشنگتن برای دموکراتیزه کردن جامعه ای متشکل از قبایل بسیار را هم باید اضافه کرد.  

گورباچف ​​که اکنون ۹۰ ساله است، تلاش های آمریکا را در افغانستان "از ابتدا شکست خورده دانست"، گرچه روسیه در مراحل اولیه از حامیان حضور واشنگتن در این کشور بود.

گورباچف به عنوان آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیش از فروپاشی که سیاست گلاسنوست وی بسیار معروف است (یکی از سیاست های گورباچف که در زبان روسی معنای شفافیت می دهد) و در واقع با این اقدام اتحاد جماهیر شوروی را به روی عموم مردم و جهان باز کرد، سرپرستی سقوط امپراتوری کمونیستی روسیه را در سال ۱۹۹۱ پس از کودتای نافرجام علیه خود به عهده گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала