حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای

© Photo / IRNAحمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای
حمایت روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
سفیر روسیه در تهران تاکید کرد که روسیه از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند.

به گزارش اسپوتنیک، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران گفت: مسکو از درخواست تهران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند.

امیدواری مسکو به سفر رئیس جمهور ایران به روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
امیدواری مسکو به سفر رئیس جمهور ایران به روسیه

وی افزود: مسکو و تهران مواضع نزدیک و مشابهی در برخی مسائل بین المللی و منطقه ای دارند. با توجه به اجلاس سازمان همکاری شانگهای که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شود، می خواهم تاکید کنم که روسیه از درخواست ایران برای عضویت کامل در این سازمان حمایت می کند.

سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک نهاد با نفوذ همکاری‌های منطقه‌ای، سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.

این سازمان در حال حاضر دارای هشت عضو دائم، یعنی کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است و چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی آن محسوب می‌شوند.

ایران در سال 2008 برای پیوستن به این سازمان درخواست خود را اعلام کرد که تا کنون درباره موضوع الحاق آن به سازمان همکاری شانگهای ابهاماتی وجود دارد. دلیل اصلی این بررسی طولانی مدت، گسترش برنامه هسته ای ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (2005-2013) و همچنین تحریم های بین المللی علیه این کشور بود که در واکنش به آن اعمال شد. اما در سال 2015، هنگامی که توافق هسته ای با ایران منعقد شد، روند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای تسریع نشد و در سال 2018 حتی به دلیل خروج آمریکا از توافق و فروپاشی آن وخیم تر شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала