دیدار معاون وزارت خارجه روسیه با نماینده اتحادیه اروپا درباره برجام

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyدیدار معاون وزارت خارجه روسیه با نماینده اتحادیه اروپا درباره برجام
دیدار معاون وزارت خارجه روسیه با نماینده اتحادیه اروپا درباره برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
اشتراک
معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه با نماینده اتحادیه اروپا در مورد چشم انداز توافق هسته ای ایران گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس سیاسی امور خارجه اروپا درباره چشم انداز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.

در این پیام آمده است: "گفتگو در مورد چشم انداز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران انجام شد. "

علاوه بر این برخی از موضوعات دیگر در دستور کار بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند

در سال 2015، انگلستان، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران، برنامه اقدام جامع مشترک را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم رسیدن به تسلیحات هسته ای توسط تهران بود.
در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا، تصمیم گرفت به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شده و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند.

در پاسخ، ایران با کنار گذاشتن محدودیت های تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم، کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه را اعلام کرد.ایران در 23 فوریه فعالیت های بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در ارتباط با قانون "اقدام استراتژیک برای رفع تحریم ها"، که تعلیق بازرسی های طولانی مدت و پروتکل اضافی توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را پیش بینی می کند، محدود کرد.

در همان زمان، قبل از شروع محدودیت کار سازمان بین المللی، تهران موافقتنامه ای موقت امضا کرده، که ادامه فعالیت های "لازم" راستی آزمایی و نظارت در ایران را به مدت سه ماه پیش بینی می کند؛ پس از این مدت توافقنامه برای یک ماه دیگر - تا 24 ژوئن تمدید شد.

در وین در تاریخ 20 ژوئن، ششمین دور مذاکرات در مورد احیای کامل برجام به پایان رسید که همچنین بازگشت واشنگتن به معامله را پیش بینی می کند. مذاکرات از ماه آوریل در پایتخت اتریش در حال انجام است. هنوز مشخص نیست که دور هفتم مذاکرات چه زمانی آغاز می شود، اما فرض بر این است که این آخرین دور باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала