شوروی نزدیک بود سریعترین هواپیمای جهان را بدست آورد

© Photo / NASA شوروی نزدیک بود سریعترین هواپیمای جهان را بدست آورد
شوروی نزدیک بود سریعترین هواپیمای جهان را بدست آورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
اشتراک
34 سال پیش، یک هواپیمای شناسایی استراتژیک آمریکایی در نزدیکی مرزهای شوروی نقص فنی برداشت.

اسپوتنیک به نقل از نشنال اینترست آمریکا می نویسد: در سال 2018 ، نهادهای نظامی آمریکا و سوئد اطلاعات مربوطه را فاش کردند. سرانجام یک قسمت کم شناخته شده از آخرین روزهای جنگ سرد، هنگامی که چهار خلبان سوئدی مدال نیروی هوایی ایالات متحده را دریافت کردند، از طبقه بندی خارج شد.

خدمه هواپیمای شناسایی استراتژیک مافوق صوت آمریکایی SR-71 Blackbird (توکای سیاه)، معروف به "هواپیمای جاسوسی"، وظیفه نظارت بر مرزهای اتحاد شوروی را بر عهده داشتند. این هواپیما بسیاری از پروازهای خود را بر فراز آبهای بین المللی دریای بالتیک انجام داد، بنابراین مسیر آن با کد رمز "Baltic Express" مشخص شد.

دوربین‎‌های با وضوح بالا هواپیمای SR-71 امکان عکسبرداری از پایگاه های کلیدی و مهم روسیه در ساحل از ارتفاعات را فراهم کرده است. یکی از واحدهای قابل مشاهده "وسوسه انگیز" - نیروی دریایی شمال اتحاد شوروی بود که در تمام طول سال در شبه جزیره کولا در نزدیکی مورمانسک مستقر است. خلبانان SR-71 می توانستند از هوا از آن عکس بگیرند. این کار مایه نارضایتی دائمی شوروی بود.

در تاریخ 29 ژوئن 1987، موتور SR-71  که در مسیر "بالتیک اکسپرس" در حریم هوایی سوئد پرواز می کرد، از کار اقتاد. هواپیما تا ارتفاع 800 متری پایین آمد. آن هواپیما بلافاصله توسط چهار جت سوئدی Saab 37 Viggen مورد استقبال قرار گرفت ، كه آن را برفراز خاک سوئد اسکورت كردند تا اینکه با هواپیماهای نیروی هوایی آمریكا ملاقات و اسكورت بعدی شود.

اگر شرایط را از لحاظ جغرافیایی در نظر بگیریم ، نقش سوئدی ها بالا است. دریای بالتیک یک منطقه نسبتاً کوچک است که بین قدرتهای اصلی رقیب تقسیم شده است: آلمان غربی و شرقی، سوئد، فنلاند، لهستان و اتحاد شوروی.

هیچ سوالی وجود نداشت که هواپیمای معیوبی به طور تصادفی حریم هوایی کشوری را نقض کند. و اگر هواپیما به طور تصادفی به فضای هوایی اتحاد شوروی وارد شود، این یک فاجعه کامل برای ایالات متحده است. سوئدی ها با اسکورت امن هواپیمای معیوب و ندادن  اجازه نزدیک شدن به هیچ یک از نیروهای خارجی ، به طور موثری از درگیری بین دو ابرقدرت جلوگیری کردند.

مراسمی در استکهلم که در آن نیروی هوایی ایالات متحده به چهار خلبان سوئدی مدال اهدا کرد، فیلمبرداری شد. یکی از خلبانان SR-71 در این مراسم حضور داشت و دیگری پیام ویدیویی ارسال کرد و در آن از خلبانان سوئدی قدردانی نمود. علاوه بر مدال ، به چهار سوئدی نیز یک نقاشی با تصویر کشیده شده از این حادثه اهدا شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала