آغاز روند خروج روسیه از پیمان آسمان های باز

© Sputnik / Foreign Ministry of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز روند خروج روسیه از پیمان آسمان های باز
آغاز روند خروج روسیه از پیمان آسمان های باز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آغاز مراحل خروج روسیه به دلیل اوضاع غیرقابل قبول پس از خروج آمریکا از این توافق خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری خود اظهار داشت: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز به بهانه های واهی، موازنه منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و نقش آن به عنوان ابزار برای تحکیم اعتماد و امنیت را مخدوش کرد.

روسیه به دلیل عدم پیشرفت در پیمان آسمان های باز، آماده خروج از آن می شود - اسپوتنیک ایران
روسیه به دلیل عدم پیشرفت در پیمان آسمان های باز، آماده خروج از آن می شود

وی افزود:مسکو پیشنهاد مشخصی مطابق با مفاد اساسی این پیمان برای حفظ قابلیت اجرایی آن در شرایط جدید را مطرح کرد. با تاسف خاطرنشان می کنیم که این ابتکار از طرف متحدان آمریکا حمایت نشد. 

زاخارووا در ادامه نشست خبری خود گفت: ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تصمیم به احیای همکاری‌ ها با روسیه در عرصه کنترل تسلیحات بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: ما برای از سرگیری همکاریها با روسیه امیدواریم و این ‌که واشنگتن همکاری سازنده در این مساله (کنترل تسلیحات راهبردی) و سایر مسائل امنیت بین المللی را برگزیند.

گفتنی است، امنیت راهبردی و کنترل تسلیحات، مهم ترین مساله مورد اختلاف روسیه و آمریکا است که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد و میان ‌برد، نخستین پیمان در سال ‌های اخیر بین آمریکا و روسیه بود که 18 ماه پیش واشنگتن از آن خارج شد.

این پیمان در سال 1987میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد و دوم اگوست سال 2019 بر اثر خروج یکجانبه آمریکا از آن اعتبار خود را از دست داد.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین 34 کشور جهان است که سال 2002 میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز کشورهای عضو این معاهده مرتبط است. این پیمان، یکی از بزرگ‌ ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف ‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала