لاوروف: روسیه آماده کمک به آمریکا و ایران در برقراری گفتگوی مستقیم است

© Sputnik / Ilia Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: ما اکنون آماده حمایت از گفتگوی مستقیم بین ایالات متحده و ایران هستیم، اگر هر دو طرف علاقه مند به این موضوع هستند، آماده کمک به ایجاد چنین گفتگویی هستیم.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در دانشگاه دولتی روابط بین الملل (MGIMO) مسکو اعلام داشت: روسیه آماده کمک به ایالات متحده و ایران برای برقراری گفتگوی مستقیم است.

استقبال روسیه از توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران - اسپوتنیک ایران
استقبال روسیه از توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران

وی افزود: ما اکنون آماده حمایت از گفتگوی مستقیم بین ایالات متحده و ایران هستیم، اگر هر دو طرف علاقه مند به این موضوع هستند، آماده کمک به ایجاد چنین گفتگویی هستیم. همیشه بهتر است نظرات خود را مستقیماً بیان کنید و مستقیماً به پاسخ آن گوش دهید.

اخیراً واشنگتن در تلاش است تا تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شکایتی را در مورد عدم پایبندی ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران برای آغاز روند بازگرداندن تحریم های ضدایرانی تحت قطعنامه ۲۲۳۱ به رئیس شورای امنیت ابلاغ کرد.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با قصد آمریکا برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کردند. همه شرکت کنندگان در برجام بر این باورند که اخطار از طرف ایالات متحده هیچگونه قدرت قانونی ندارد و متقاعد شده اند که ایالات متحده روند بازگشت اقدامات محدود کننده را آغاز نکرده است، زیرا دیگر به راحتی طرف معامله نیست. رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ پاسخی به درخواست واشنگتن در شورای امنیت نداد. در همین حال، ایالات متحده معتقد است که روند کار آغاز شده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب سال ۲۰۱۵، شامل سازوکاری برای تمدید خودکار مجازات های سازمان ملل علیه ایران است، در صورتی که این کشور به تعهدات خود تحت برجام عمل نكند. این مکانیزم از سال ۲۰۱۵ به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد. این قطعنامه فرض می کند اگر در این دوره نقض جدی توسط ایران آشکار شود، این کشور فقط در صورت تصویب قطعنامه مربوط به شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائمی آن علیه آن شکایت کنند، تحریم ها به طور خودکار ظرف ۳۰ روز بازگردانده می شوند.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه ۲۰۱۵ به توافقی تاریخی برای حل مشکل دیرینه مسئله اتمی ایران رسیدند. مذاکرات چند ماهه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی اعمال شده از قبل را از شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به طور کامل حذف می کند.

این توافق، به ویژه به شرط رفع تحریم تسلیحاتی ایران طی ۵ سال، تأمین تسلیحات زودتر اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر است.

این توافق به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد، در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده با خروج یک جانبه از آن و احیای تحریم های سختی علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала