آغاز پذیرش درخواست شرکت در جایزه بین المللی خالد الخطيب

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر جایزه خالد الخطیب
جایزه خالد الخطیب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه تلویزیونی RT سومین جایزه بین المللی خالد الخطيب در بخش بهترین آثار از مناطق درگیری را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی RT سومین جایزه بین المللی خالد الخطيب که یک جایزه سالانه بین‌المللی است و مختص بهترین آثار از مناطق درگیری است را اعلام کرد.

این جایزه به یاد خالد الخطیب تأسیس شده است که در حمله موشکی ستیزه جویان در استان حمص در سال 2017 جان خود را از دست داد. او با بخش عربی «ار تی» همکاری می کرد. در سال 2020  این جایزه برای سومین بار برگزار خواهد شد.

جایزه بین المللی خالد الخطیب در چند بخش اعطا می شود:« بهترین آثار از منطقه درگیری: فیلم بلند»، «بهترین آثار از مناطق درگیری: فیلم کوتاه»، «بهترین آثار از منطقه درگیری: متن».

در اولین سال برگزاری این جایزه، خبرنگاران نظامی از بیش از 20 کشور، آثار خود را  به 10 زبان ارسال کردند. این جایزه به شرکت‌کنندگان از عراق و ایرلند اعطا شد که در باره اوضاع در عراق و سوریه  پس از تارومار کردن شبه‌نظامیان داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) تعریف کرده بودند.

نویسندگی وزیر امور خارجه پیشین اتریش در سایت آرتی روسیه - اسپوتنیک ایران
نویسندگی وزیر امور خارجه پیشین اتریش در سایت "آر تی" روسیه

خبرنگاری از سنگاپور با رپرتاژی در باره تصرف شهر «مراوی» در جنوب فیلیپین نیز برنده این جایزه شد. ترکیب هیئت داوران این جایزه از خبرنگاران خارجی و روسیه از جمله، ایرادا زینالووا و یوگنی پادوبنی تشکیل شده بود.

در سال 2019، آثاری از 25 کشور برای دریافت این جایزه با هم رقابت کردند. نمایندگان روسیه، آمریکا،ایتالیا، هند که در باره درگیری ها در سوریه، عراق و لیبی تعریف کرده بودند، برنده شدند. اعطای جوایز در چارچوب کنفرانس «ار تی گفتگوی رسانه‌ای- در نقاط درگیری: ریسک و مسئولیت خبرنگاران» برگزار شد. ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، دمیتری پسکوف نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور توسعه تکنولوژیکی و فناوری رقمی، مارگاریتا سیمونیان سردبیر شبکه تلویزیونی «ار تی» و «راسیا سوونیا» و خبرنگاران خارجی در این کنفرانس شرکت داشتند.

شرکت کنندگان این نشست، به بحث در باره مسأله عینیت در پوشش درگیری‌ها، تأیید اطلاعات از نقاط داغ و دیگر مسائل رسانه‌ای معاصر بحث کردند.

برندگان سومین جایزه بین‌المللی خالد الخطیب 2020، روز 30 ماه ژوئیه اعلام خواهند شد که تاریخ سالمرگ خبرنگار 25 ساله خالد الخطیب، کارمند بخش عربی «ار تی» است.

خالد الخطیب در حمله موشکی ستیزه جویان در استان حمص در سال 2017 جان خود را از دست داد. وی در گزارش‌هایش، جنگ‌ میان نیروهای دولتی سوریه و تروریست‌ها را تحت پوشش قرار می‌داد. در سال 2018، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از مرگ خالد الخطیب حکم مربوط به اهدای مدال "شجاعت" وی را به امضا رسانده و این مدال در اولین مراسم Khaled Alkhateb Memorial Awards به خانواده وی اهدا شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала