لاوروف: حضور F-35 در مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیما از سطح بالای تنش حکایت دارد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: حضور F-35 در مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیما از سطح بالای تنش حکایت دارد
لاوروف: حضور F-35 در مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیما از سطح بالای تنش حکایت دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی لاوروف، کفیل وزارت خارجه روسیه، گفت که اطلاعات مبنی بر حضور جنگنده های F-35 در نزدیکی مرزهای ایران در زمان سقوط بوئینگ اوکراینی از سطح بالای تنش حکایت دارد.

به گزارش اسپوتنیک، کفیل وزارت خارجه روسیه، سرگی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با هدف تبیین دستاوردهای سیاست خارجی روسیه در سال 2019، ضمن اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، اطلاعات مبنی بر حضور جنگنده های F-35 در نزدیکی مرزهای ایران در زمان سقوط بوئینگ اوکراینی را  نشان دهنده سطح بالای تنش دانست.

وی گفت:" حضور ادعایی F-35 در نزدیکی مرزهای ایران اندکی پس از حملات تهران به پایگاه های آمریکایی در عراق و اندکی قبل از سقوط بوئینگ 737 اوکراین، شرایط پر تنش را در آن زمان نشان می دهد."

جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
پرداخت غرامت به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

وی گفت: "اطلاعاتی وجود دارد که پس از این حمله، ایرانی ها در انتظار حمله دیگری از سوی ایالات متحده بودند. آنها نمی دانستند به چه شکلی، اما در آن زمان حداقل شش فروند F-35 در هوا و درست در مرز ایران وجود داشتند. بر اساس این اطلاعات است که من می خواهم بر سطح بالای تنش در چنین شرایطی تأکید کنم. "

گفتنی است که صبح روز چهارشنبه (18 دی ماه) یک فروند بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار سانحه شد و سقوط کرد که در پی این حادثه تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند. 

بعداً ، در 11 ژانویه، ارتش ایران اعلام کرد که بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی موردهدف شلیک سیستم پدافندی ایران قرار گرفته است. بر اساس بیانیه ستاد نیروهای مسلح ایران، عامل خطای انسانی باعث این حادثه شده است. در همین زمان، ایران خاطرنشان كرد كه آنها انتظار داشتند حملاتی از سوی آمریكا صورت گیرد و به همین دلیل سیستم های پدافند هوایی این كشور در حالت آماده باش کامل قرار داشته است. رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی اظهار داشت که انتظار دارد تهران رسما تقصیر خود را بپذیرد و عذرخواهی کند، همچنین وی خواستار آن شد که مقصرین مجازات شده و خسارت به قربانیان پرداخت شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала