فراخوان مسكو براى انجام رايزنى در خصوص طرح تامين امنيت خليج فارس

© Sputnik / Natalia Seliverstovaفراخوان مسكو براى انجام رايزنى در خصوص طرح تامين امنيت خليج فارس
فراخوان مسكو براى انجام رايزنى در خصوص طرح تامين امنيت خليج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه کشورهای جهان را به مطالعه و توجه بیشتر به طرح روسی امنیت جمعی در خلیج فارس فرا خواند.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پلیانسکی، معاون سفیر دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد یمن از کشورها خواست تا طرح روسی امنیت جمعی در خلیج فارس را مطالعه کنند.

ایران تمام جوانب طرح خود را برای تحکیم امنیت خلیج فارس توضیح می دهد - اسپوتنیک ایران
ایران تمام جوانب طرح خود را برای تحکیم امنیت خلیج فارس توضیح می دهد

پلیانسکی گفت: ما بایستی اظهار کنیم كه درگیری مسلحانه در یمن مواضع گروه های تروریستی را در آنجا تقویت می‌كند. بر اساس تجربه سوریه، ما می دانیم که باید اکنون با شبه نظامیان بجنگیم، بدون اینکه این موضوع را به بعد موکول کنیم. هرچه زودتر تمامی احزاب یمنی برای مقابله با تهدید تروریسم بهم بپیوندند، شانس رادیکال‌ها برای حفظ مواضعشان کمتر می‌شود.

وی به اعضای شورای امنیت قطعنامه 598 که به دبیرکل سازمان ملل متحد درباره همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت و اعتماد در منطقه تقدیم شده است را یادآوری کرد.

این دیپلمات افزود: در این سند، مفهوم شناخته شده روسی درباره امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس که دقیقاً با هدف انسداد موقعیتهای درگیری و توسعه اقدامات اعتمادی و کنترلی انجام می شود، بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

پلیانسکی افزود: بار دیگر، ما از همه علاقه مندان می خواهیم که این سند را مطالعه کرده و در کار جمعی با هدف یافتن راه حلهای متقابل قابل قبول برای مشکلات منطقه‌ای شرکت کنند.

مسکو در ماه ژوئیه طی سندی رسمی، "مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس" را به صورت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی ارائه کرد و آمادگی خود برای همکاری در این زمینه را ابراز داشت. در این سند به این موضوع اشاره شده است که "اقدام عملی در راه‌اندازی روند ایجاد یک سیستم امنیتی در خلیج فارس ممکن است با برگزاری رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه میان گروه‌های مربوطه حاصل شود که شامل کشورهایی می‌شوند که در داخل منطقه یا خارج آن بوده یا سازمان‌هایی نظیر شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس می‌شود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала