رونمایی از سردیس «فردوسی» در یک شهر دیگر روسیه

© Photo / Press service of Embassy of Iran in Moscowرونمایی از سردیس «فردوسی» در اوستیای شمالی روسیه
رونمایی از سردیس «فردوسی» در اوستیای شمالی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم رونمایی از سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای ایرانی با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولادی قفقاز پایتخت جمهوری اوستیای شمالی -آلانیا روسیه برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، جانایف معاون نخست وزیر جمهوری اوستیای شمالی، شهردار ولادی قفقاز، اعضا و مقامات دولت این جمهوری و رییس و استادان دانشگاه دولتی و دانشجویان این دانشگاه نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از سردیس اهدایی سفارت ایران در مسکو، در خیابان اصلی شهر ولادی قفقاز و روبروی ساختمان دانشگاه دولتی اوستیای شمالی رونمایی شد.

مهدی سنایی در سخنرانی خود در این مراسم ضمن تاکید بر ریشه های مشترک تاریخی، زبانی و قومی مردم اوستیای شمالی با ایرانیان، اظهار داشت که چنین همکاری های فرهنگی در چارچوب کلی تر روابط ایران و روسیه، برای تهران بسیار مهم و ارزشمند است و به نوعی احیای سنت های تاریخی و فرهنگی است.

سفیر ایران با اشاره به روابط گسترده تهران و مسکو، بر جایگاه ویژه اوستیای شمالی در روابط استانی دو کشور نیز تاکید کرد. سنایی در مورد حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز گفت: او فقط یک شاعر نیست بلکه متفکری بزرگ است و شعر او نماد عشق و محبت به وطن است.

در این مراسم معاون نخست وزیر  جمهوری اوستیای شمالی تاکید کرد که این گونه اقدامات باعث استحکام بیشتر روابط این جمهوری با ایران می شود.

در پایان این مراسم که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد، کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد و سفیر ایران، معاون نخست وزیر اوستیای شمالی و رییس دانشگاه دولتی ولادی قفقاز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

لازم به ذکر است زبان آستی که زبان بومی این منطقه می باشد از مجموعه خانواده زبانهای ایرانی است و تا سال ۱۹۱۷ نیز سرکنسولگری ایران در این شهر فعال بوده است .

قابل ذكر است كه 20 سال پیش از این نیز با پیگیری طرف ایرانی مجسمه فردوسی در محل كتابخانه ادبیات خارجی مسكو نصب شده بود .

همچنین سردیس هایی از خیام نیشابوری و حافظ شیرازی در شهرهای آستاراخان و ماخاچ قلعه روسیه نصب شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала