روسیه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تصویب می کند

© Sputnik / Alexander Astafyev /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تصویب می کند
روسیه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تصویب می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مسکو کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را به زودی تصویب می کند.

به گزارش اسپوتنیک، دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه امروز دوشنبه اظهار داشت، که روسیه در آینده ای نزدیک کنوانسیون وضعیت حقوقی خزر، که سال گذشته به امضای روسای جمهور کشورهای این حوزه رسید، را تصویب خواهد کرد.

مدودف در جریان نخستین همایش اقتصادی خزر که در ترکمنستان در حال برگزاری است، گفت: دقیقا یک سال پیش-12 آگوست 2018-وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا رسید. روسیه قصد دارد در آینده ای نزدیک این سند را تصویب کند.

به گفته وی، امضای این کنوانسیون بدون اغراق رویدادی تاریخی و دست آورد مشترک پنج کشور این حوزه به شمار می آید.

نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد: این اقدام تاییدی بر آن است، که ما می توانیم در آرامش، بدون هیچ گونه تحمیلی از سوی کشورهای دیگر، با احترام به منافع یکدیگر و مهم تر از همه با تقسیم برابر حق استفاده از منابع غنی طبیعی خزر و مسئولیت پذیری در قبال سرنوشت آن به راه کارهای سودمند متقابل دست یابیم. 

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر 12 آگوست 2018 از سوی سران پنج کشور ساحلی دریای خزر، ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان- در شهر آکتائو قزاقستان به امضا رسید. این سند که بررسی آن بیش از دو دهه (از سال 1996) به طول انجامید، برای منطقه سندی تاریخی محسوب می گردد. طرفین طبق این سند حقوق حاکمه و انحصاری خود را در دریای خزر اعمال می کنند. این کنوانسیون همچنین تعهدات طرفین درباره اکتشاف و بهره برداری از بستر، زیربستر و سایر فعالیت ها را تعیین و تنظیم می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала