ماده جدید پوشش سفینه فضایی، ساخت روسیه

© Photo / NASAسفینه فضایی
سفینه فضایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روسیه ماده جدیدی برای پوشش سفینه فضایی ساختند.

به گزارش اسپوتنیک، شیمیدانان سن پیترزبورگ، ماده جدیدی بر اساس سیلیکون ساخته اند که در دمای بالا از بین نمی رود و می تواند یکی از اجزاء مهم برای پوشاندن بدنه ماهواره ها و سفینه های فضایی  باشد. مقاله مربوطه در مجله «کاتالیز علم و فناوری» منتشر شده است.

میخائیل کینجالوف، شیمیدانی از دانشگاه دولتی سن پیترزبورگ در این خصوص گفت:«ما توانستیم  مقاومت دمایی پوشش سیلیکونی را تا 320 درجه سانتیگراد افزایش بدهیم که 120 درجه بیش از مواد  سیلیکونی مشابه است. برای تغییر مقاومت در مقابل دمای بالا، ترکیب کاملا جدید کاتالیزاتور را بر اساس مجموعه ایریدیوم طراحی کردیم».

اولین مواد سیلیکونی اوایل قرن گذشته توسط شیمیدانان کشف شد، اما کاربرد صنعتی آن را چندی پیش دریافتند. این ماده توانست یکی از اجزاء مهم و کلیدی تأمین کننده مقاومت مکانیکی، نفوذ شیمیایی و غیر قابل نفوذ بودن در مقابل آب و برق انواع ساختارها شود.

به گفته دانشمندان، «سوپرسیلیکون» می تواند در مقابل دمای بسیار زیاد و دیگر فشارها مقاوم باشد که قبلا فرض می شد برای ساختارهای سیلیکونی خطرناک است. بدین ترتیب می توان ساختار آماده را از پلیمر داغ قبل از آنکه سرد و سخت شود، ساخت. از این نوع پلیمرهای می توان در آن رشته های علم و فن استفاده کرد که  قبلا هرگز از آنها استفاده نشده بود مثلا در فضا.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала