سفرهای ولادیمیر پوتین به ایران چگونه گذشت

© Sputnik / Sergey Guneevسفرهای ولادیمیر پوتین به ایران چگونه گذشت
سفرهای ولادیمیر پوتین به ایران چگونه گذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین طی 17 سال که به عنوان رئیس جمهور روسیه می باشد 375 سفر خارجی انجام داده که در این مدت دو سفر رسمی نیز به ایران انجام داده.

خبرگزاری اسپوتنیک در آستانه سومین سفر رئیس جمهور روسیه به ایران که برای تاریخ 10 آبان ماه برنامه ریزی شده است، سفرهای پیشین وی به تهران را مرور می کند:

1. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ 16 دسامبر سال 2007 و برای شرکت در دومین نشست کشورهای حوزه دریای خزر به تهران سفر کرد.
ولادیمیر پوتین در این سفر با آیت الله خامنه ای رهبر و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

براساس بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات تهران از سوی روسای جمهور روسیه و ایران منتشر شد:

— طی این سفر روسای جمهور روسیه و ایران برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف از جمله انرژی هسته ای به توافق رسیدند. همچنین ولادیمیر پوتین و محمود احمدی نژاد به حل و فصل سریع برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره تاکید کردند.
— روسای جمهور روسیه و ایران در مورد تحویل پنج هواپیمای Tu-204-100 به ایران به توافق رسیدند.
— در دیدار پوتین و احمدی نژاد تصمیم به از سرگیری کار کنسولگری روسیه در رشت و همچنین بازگشایی کنسولگری ایران در شهر کازان گرفته شد.
سفر ولادیمیر پوتین به ایران، اولین سفر رئیس جمهور روسیه به ایران در تاریخ روابط دو کشور لقب گرفت. لازم به ذکر است که پس از کنفرانس تهران در سال 1943، هیچ رهبر و رئیس جمهوری چه در زمان شوروی سابق و چه پس از آن یه ایران سفر نکرده بود.

2. ولادیمیر پوتین برای دومین بار در تاریخ 23 نوامبر 2015 برای شرکت در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز به تهران سفر کرد. وی طی این سفر با آیت الله خامنه ای رهبر و حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

— در این سفر ولادیمیر پوتین اعلام کرد که مسکو آماده است برای تقویت همکاری های صنعتی پنج میلیار دلاری به ایران وام اختصاص دهد.

- مسکو و تهران 35 پروژۀ مهم در حوزه های مختلف اقتصادی توسط طرفین جمع آوری کردند.

— یکی از توافقات به امضا رسیده ،قرارداد راه آهن ایران و روسیه مبنی بر طراحی و ساخت خط راه اهن گرمسار-اینچه برون می باشد.
— شرکت «تخنا پروم اکسپورت» و شرکت هولدینگی تولید برق در ایستگاههای حرارتی ایران نیز توافقی را مبنی بر ساخت ایستگاه برق حرارتی و دستگاه آب شیرین کن در اطراف شهر بندرعباس (استان هرمزگان) منعقد نمودند. طرفین همچنین ساخت 4 نیروگاه با توان 350 مگا وات را در دستور کار خود دارند.
— ایران و روسیه همچنین برای ساخت چهار بلوک برق با قدرت 350 مگاواتی به توافق رسیدند. علاوه بر این پوتین اظهار داشت که شورای اقتصادی اوراسیا، اهمیت ایجاد منطقۀ آزاد تجاری با ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد ،هم چنین مسکو و تهران ضمن توجه به افزایش تنوع فهرست کالاهای تبادلاتی و استفادۀ هر چه بیشتراز ارز ملی در برآوردهای خود ،همکاری های تجاری خود را افزایش خواهند داد.

 دیدار ولادیمیر پوتین و رهبر ایران

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: دیدار رئیس جمهور روسیه و رهبر ایران یک ساعت و نیم به طول انجامید. در ابتدا آنها در مورد سوریه به گفتگو پرداختند. طرفین در این نشست به آزادی مردم سوریه و اینکه آنها باید سرنوشت بشار اسد را تعیین کنند، تاکید کردند. رئیس جمهور روسیه در این دیدار بارها به این موضوع تاکید کرد که هیچکس نمی تواند و نباید برای سوریه تصمیم گیری کند.

نتایج سفر ولادیمیر پوتین به ایران
رویداد اصلی این سفر، دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر ایران بود.(این دیدار بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت)

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала