قصرهای زیرزمینی مسکو با هزار و یک افسانه + ویدیو

© Sputnik / سمیه پسندیدهقصرهای زیرزمینی مسکو با هزار و یک افسانه
قصرهای زیرزمینی مسکو با هزار و یک افسانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معابر زیرزمینی شهر مسکو به قدری درهم پیچیده و گسترده است که مسیریابی بدون نقشه یا اپلیکیشن مخصوص تقریبا به سختی انجام می گیرد و برای هر تازه واردی تجربه گم شدن در خطوط مترو شهر بی شک اتفاق افتاده است.

خبرگزاری اسپوتنیک- متروی مسکو نه تنها یک وسیله حمل و نقل شهری، بلکه مکانی منحصر به فرد با اسرار و رموز شنیدنی است که یکی از برنامه های قطعی تورهای گردشگری از سراسر دنیا را شامل می شود. جمعیت زیادی از مردم برای یک دقیقه زودتر رسیدن به مقصد با سرعت از کنار یکدیگر عبور می کنند و در این میان تنها چهره های آرام وکنجکاو توریستهاست که به نقوش و مجسمه های رمزگونه تونلهای مترو خیره شده اند و دوربین عکاسی این زیبایی را ثبت می کنند.
ایستگاههای مترو مسکو تا به امروز از سوی مجامع بین المللی جوایز ارزنده گوناگونی را دریافت نموده است و اکنون روش معماری و طراحی این بنا سالهاست که به عنوان دروس دانشگاهی تدریس می گردد. در این گزارش تصویری تلاش می گردد تا برخی از زیباترین ایستگاههای متروشهر مسکو معرفی گردد، لازم به ذکر است که سیستم حمل و نقل مترو شهری داری 13 خط و 206 ایستگاه است که 5314 واگن در آنها گردش می کنند.   
ایستگاه «کامسامولسکایا» معروف به کاخ زیرزمینی
این ایستگاه شبیه قصری بزرگ و با شکوه است که همه چیز با ظرافت مثال زدنی ساخته شده و مساحت ایستگاه به گونه ای است که اکنون با گذشت 82 سال از زمان ساخت آن هنوز فضا برای تمام مسافران به اندازه کافی وجود دارد. ایستگاه کامسامولسکایا به افتخار جوانان حزب کمونیست که «کامسامول» نام داشتند نامگذاری شد، چراکه این جوانان به عنوان نیروی داوطلب کاری نقش بسیاری در ساخت متروی مسکو داشتند و به دستور لنین ایستگاهی با نام این جوانان در 15 می 1935 گشایش یافت. در نقاشیهای دیواری ایستگاه تصاویری از جوانانی که در ساخت و ساز ایستگاه مشارکت داشتند نقاشی شده است. گفته می شود که حتی مدل و رنگ لباس همان کارگرها برای واقعی بودن هرچه بیشتر به تصویر کشیده شده و طرح بندی ایستگاه در سال 1937 در نمایشگاه بین المللی در پاریس نشان داده شد و معمار آن دیمیتری چچولین جایزه بهترین معمار را دریافت نمود.
ایستگاه مترو «نوو اسلابدسکی»- معبد روشنفکران

مسکویی ها در مترو چه چیزهایی را سرچ می کنند : دعا یا خدمات جنسی؟ - اسپوتنیک ایران
مسکویی ها در مترو چه چیزهایی را سرچ می کنند : دعا یا خدمات جنسی؟
به درخواست معمار این ایستگاه قرار شد که شیشه های رنگی مورد نیاز برای طراحی ایستگاه از کشور لیتوانی تهیه گردد، اما با انصراف از این ایده، شیشه های رنگی مشابه کلیسای جامع شهر «ریگا» در روسیه برای تزئین ایستگاه بکار گرفته شد. پیروان ایدئولوژی کمونیست در ضرورت بکارگیری شیشه های رنگ آمیزی به عنوان دکوراسیون ایستگاه تردید داشتند و این نگرانی وجود داشت که شیشه های رنگی یادآور کلیسا و اماکن مقدس باشد، اما به هر حال موفق نشدند و ایستگاه به همان سبکی که باید ساخته شد. این ایستگاه در میان مردم شهر با دو نام مستعار «افسانه زیرزمینی» و«گل سنگی»  مشهور است. در پانل اصلی ایستگاه یک اثر بسیار معروف ویتراژ به نام «صلح برای کل جهان» به چشم می خورد که ایده آن از شمایل مریم مقدس گرفته شده است. این ایستگاه در 30 ژانویه 1952 افتتاح گردید.
ایستگاه مترو «مایاکوفسکی»- در جستجوی آینده
بدون شک این زیباترین ایستگاه متروی مسکو و شاهکار سبک هنری آرت دکو در جهان است که 11 سپتامبر 1938 تاسیس گردید. در نمایشگاه بین المللی معماری پاریس مجموعه متروی مسکو جایزه بهترین برنامه ریزی شهری زیرزمینی را دریافت نمود و ایستگاه متروی مایاکوفسکی جایزه اولین ایستگاه متروی ستونی در کل دنیا را به خود اختصاص داد. ایستگاه به افتخار شاعر و درام نویس شهیر سبک آینده گرا و انقلابی روس مایاکوفسکی نام گذاری شد و اکنون نیز به عنوان ایستگاهی با سبک معماری فوتوریست با انواع سمبلها و نشانه هایی از این سبک هم برای نسل معاصر و هم برای نسل آینده ساخته شده است.
ایستگاه مترو «پلوشاد روالوتسی»- میدان انقلاب
مراسم باشکوه رقص باله در مترو مسکو+ عکس - اسپوتنیک ایران
مراسم باشکوه رقص باله در مترو مسکو+ تصاویر
سال 1938 ایستکاه مترویی تاسیس شد، مملو از مجسمه های برنزی کارگران مرد و زنی است که نشان می دهد در حال ساخت و ساز هستند و برخی از این مجسمه ها سگهای بزرگی متعلق به گارد مرزی را آغوش گرفته و در فرهنگ عامه مردم مسکو این سگها دارای خاصیت جادویی هستند. به عنوان مثال لمس نوک پوزه این سگها برای دانش آموزان موفقیت در امتحانات را به همراه خواهد داشت به همین دلیل هم نوک بینی هر جهار مجسمه سگ صیقل یافته و براق شده است. ایستگاه مترو «پلوشاد روالوتسی» قرار نبود که تنها یک ایتسگاه مترو باشد، بلکه به عنوان بخشی از پروژه تئاتر آکادمی بلشویسم اتحاد جماهیر شوروی یا همان «بالشوی تئاتر» متصل به طبقه پایین هتل «مسکو» در نظر گرفته شده بود.
ایستگاه مترو «نوو کوزنتسکی»- موزه افتخارات نظامی
در آغاز قرار بود که این موزه با الهام و اشاره به سوژه های صلح مدنی ساخته گردد، اما تصمیم گرفته شد تا در این ایستگاه قهرمانان نظامی و سربازان روسیه سوژه طراحی ایستگاه شوند، بنابراین سپرهایی با مشخصات فرماندهان و نظامیان قهرمان روسیه در این ایستگاه بکار گرفته شد و در 20 نوامبر 1943 افتتاح گردید. 
 ایستگاه مترو کی یف- ایستگاه احیای برادری ملتها
14 مارس 1954 ایستگاه مترویی با ستونهای سنگ مرمرعظیم و گچ بریهای طلایی که اغلب تصاویر مربوط به زندگی اوکراینی ها را در قاب گرفته است تاسیس شد. موزائیکهای رنگارنگ در کنار هم  تصویری با اقتدار از دبیر اول حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی نیکیتا خروشچف، همچنین ولادیمیر لنین و کشاورزان اوکراینی در جشن برداشت گندم را نمایان کرده¬اند. سنگ بزرگ انتهای سکو نیز به‌عنوان یادبودی به مناسبت سیصدمین سالگرد وحدت روسیه و اکراین نصب شده است. در این تصاویر مفهومی، بیشتر تلاش شده تا پیوند میان تمام اقوام و ملتها در زمان اتحاد شوروی با حکومت مرکزی را نمایش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала