بازار دست فروشان روسیه در کاخ کرملین ایسماعیلوا+ ویدیو

© Sputnik / سمیه پسندیدهبازار دست فروشان روسیه در کاخ کرملین ایسماعیلوا
بازار دست فروشان روسیه در کاخ کرملین ایسماعیلوا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین بار که نام بازار «ایسماعیلوا» را شنیدم بی اراده یاد «بازار سید اسماعیل» در تهران افتادم. گویی تمام بازارهای سید اسماعیل دنیا مثل هم هستند و مردم اجناس بازنشته و از تاریخ گذشته خود را به بازارهایی مثل بازار سید اسماعیل می سپارند.

خبرگزاری اسپوتنیک- بازار ایسماعیلوا در روسیه اما کمی متفاوت است، علاوه بر اجناس و اشیاء دیدنی و شگفت انگیز یادگار از دوران جنگ جهانی دوم، بازار معروف صنایع دستی نیز در آنجا واقع شده است.
از ایستگاه مترو «پارتیزانسکایا» که خارج می شویم یک راه خروجی بیشتر به شهر وجود ندارد، جائیکه مجمسه بزرگی از یک مرد و زن پارتیزان قرار دارد و مردم اغلب دسته گلهایی را به یاد زنان و مردان غیر نظامی که در زمان جنگ جهانی دوم با اشغالگران به مبارزه می پرداختند به پای این مجسمه یادبود قرار می دهند.
صنایع دستی و چوبی روسیه، روسری های رنگی، ماتروشکا و حتی اشیاء باقیمانده از زمان جنگ جهانی دوم منجمله هدایا و سوغاتی های مرسوم در روسیه است که در سرتاسر این کشور عرضه می گردد. اما در مسکو بازاری به نام «ورنیساژ» در مجموعه کرملین و پارک ایسماعیلوا وجود دارد که مرکز اصلی و عمده فروشی صنایع دستی در شهر مسکو می باشد، اما به دلیل قیمت پایین تر اجناس و همچنین سبک خاص بازار که شامل غرفه های تمام چوبی لابلای کریدورهای رنگانگ که بیشتر یادآور قصرهای کارتونی است  گردشگران و مسافران را به این نقطه از شهر که تقریبا در شرقی ترین منطقه مسکو است می کشاند. روز چهارشنبه اما جمعیت زیادی از مسافران و خریداران روانه این بازار می شوند، چون هر چهارشنبه اجناس با قیمت حراجی بفروش می رسند و در سایر روزها اگرچه خریدارانی به چشم می خورد اما حقیقتا شمار آنها بسیار اندک است. بسیاری از فروشندگان دیگر به روانی با زبان انگلیسی صحبت می کنند و حتی برخی از آنها به زبان فارسی هم عباراتی مثل «تخفیف داره» یا «ارزون می دم» را در مواجه با مشتریان ایرانی بکار می برند و البته این به لطف شمار بالای توریستها از سرتاسر دنیا و بویژه ایران است.
قصر کرملین ایسماعیلوا
بازار صنایع دستی روسیه تمام جاذبه این مجموعه نیست، زیرا درست در کنار این بازار قصر بزرگ و سفیدی با گنبدهای رنگارنگ و مناره های طلایی که عقابی بر سر هرکدام نسشته رخ نمایی می کند. اینجا زمانی قصری باشکوه بود و اکنون مجموعه گردشگری و تفریحی با انواع رستورانها و یک آژانس عقد و ازداج زیباست که روزانه پذیرای عروس دامادهای جوانیست که پیمان زناشویی بسته و شروع زندگی مشترک خود را در این مجموعه تاریخی جشن می گیرند. سال 1998بازسازی املاک سلطنتی به عنوان یک مرکز فرهنگی توسط فردی به نام «اوشاکوف» انجام گرفت که علاوه بر این مجموعه چندین پروژه بازسازی مراکز تاریخی شهر مسکو را بر عهده داشت. اوشاکوف با حمایت سازمان مرمت آثار تاریخی و باستانی روسیه قصر تزاری را با الهام از معماری قرن هفدهم به سبک معماری فانتزی با سنگهای سفید، چوب درختان و برجهای رنگی بازسازی نمود. در محوطه قصر چندین موزه و همچنین کارگاههای هنری و مجمسه سازی و صنایع دستی مستقر است و همچنین محفلی برای گردهمایی دوستداران هنر و فرهنگ می باشد و البته در این محل خرید و فروش عتیقه جات نیز صورت می پذیرد. موزه نان، موزه تاریخ شکل گیری صنعت دریانوردی و کشتیرانی روسیه و همچنین یک موزه از اسباب بازی های عامیانه روسی فرصتی را فراهم می نماید تا بازدیدکنندگان سفری به گذشته و سبک زندگی متنوع مردم قدیم داشته باشند. در گوشه ای از این مجموعه نیز موزه ودکا روسی قرار دارد و تاریخ 500 ساله محبوبترین نوشیدنی در روسیه و تمایلات خاندان تزاری به این نوشیدنی الکلی و چگونگی تسری آن به مردم عادی را نمایش می دهد.
مجموعه کاخ کرملین ایسماعیلوا(یا ارگ حکومتی ایسماعیلوا) شامل یک پارک بزرگ نیز است، این پارک با 1534 هکتار مساحت و یک رودخانه به نام «سربرانکا» یکی از بزرگترین گردشگاههای طبیعی مسکو است که در گذشته «پارک استالین» نام داشت و تاریخ آن از قرن 16 میلادی آغاز می گردد. خانواده سلطنتی رومانوفها در فاصله سالها 1585 تا 1654 مالکان اصلی این باغ بودند که از سال 1663 مجموعه کاخ حوزه سلطنتی تزار«الکسی میخایلویچ» می شود و البته به عنوان کاخ اقامت برون شهری مورد استفاده قرار می گیرد و به این ترتیب در اختیار خاندان سلطنتی باقی ماند تا اینکه در سال 1839 تبدیل به آسایشگاه نظامی شد. اما نقطه اوج شکوفایی مجموعه پارک و قصر ایسماعیلوا زمان حاکمیت استالین رخ داد و تبدیل به بزرگترین و بهترین پارک اتحاد جماهیر شوروی با یک سینما، تئاتر، یک برج پرش با چتر نجات شد از این رو نیز به نام پارک استالین تغییر نام داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала