گزارش و تحلیل

زندگی اشراف زادگان روسی در کاخ آرخانگلسک (ویدیو)

© Sputnik / سمیه پسندیده«کاخ آرخانگلسکی» با آخرین منطقه مسکونی شهر در شمال و غرب مسکو تقریبا کمتر از نیم ساعت فاصله دارد
«کاخ آرخانگلسکی» با آخرین منطقه مسکونی شهر در شمال و غرب مسکو تقریبا کمتر از نیم ساعت فاصله دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگرچه سبک زندگی معاصر در روسیه به گونه ای است که شهروندان چاره ای جز زندگی در آپارتمانهای کوچک با متراژ بسیار کم ندارند، اما تا یک قرن پیش مسکو سرزمین رویایی کاخ نشینان و اشرافیان با سبک زندگی بسیار مجلل بود.

خبرگزاری اسپوتنیک- مجموعه «کاخ آرخانگلسکی» با آخرین منطقه مسکونی شهر در شمال و غرب مسکو تقریبا کمتر از نیم ساعت فاصله دارد و در امتداد ساحل رودخانه مسکو در میان جنگلی انبوه واقع شده و در برخی منابع مکتوب قدمت آن به زمان ایوان مخوف دانسته اند. البته آرخانگلسک در آغاز بصورت یک ملک تقریبا کوچک بود که توسعه آن در قرن هجدهم و پس از اینکه توسط یکی از ثروتمندترین مالکان روسیه به نام شاهزاده «گولستین» خریداری شد و با ساخت و ساز این ملک به روش معماری کلاسیک روند شکوفایی آن آغاز می شود.
اما اوج شکوفایی کاخ آرخانگلسکی زمانی فرا رسید که «نیکلای یوسوپوف» تاجر روس و کلکسیونر تابلو و آثار هنری این ملک را خریداری نمود تا از آن به عنوان مکانی برای حفظ و نگهداری اشیاء و آثار هنری استفاده نموده و آنها را از آسیب ناشی از جنگ حفظ نماید. نیکلای یوسوپوف، در واقع یک دیپلمات بود، اما مدیرت تئاترهای امپراتوری، همچنین اسلحه خانه تزاری و البته موزه بزرگ ارمیتاژ را نیز به عهده داشت و همین تجربه کاری نیز موجب تقویب ذوق هنری وی گردید. نیکلای یوسوپوف معماری فرانسوی را به روسیه فراخواند و دستور انجام تعمیرات و ساخت بنای اصلی و ساختمانهای کناری را داد، در نهایت کاخ نمای فعلی خود را بدست آورد. معماری کاخ و فضای باغ آرخانگلسک طبق ایده مکتب کلاسیسم در معماری که همزمان با روی کار آمدن ناپلئون بود ساخته شد. در این دوره دکور نوع « آمپیر» یا دوره نهایی کلاسیسم پدیدار گشت و یوسوپوف که دیگر بازنشسته شده بود تصمیم گرفت یک سمبل منحصربفرد از معماری کلاسیسم را در روسیه بنا کند.
کاخ آرخانگلسک به دو بخش تقسیم شده که یکی شامل عمارت اصلی کاخ  که فضایی حفاظت شده می باشد و ورود به این محوطه تنها با پرداخت هزینه امکانپذیر است و موزه نقاشی های هنرمندان اروپای غربی قرن هجدهم نیز در این بخش واقع می باشد، بخش دوم نیز شامل ساختمان تئاتر «گانزاگا» و بیشه زار «آپولو» می باشد که ورود برای تمام مردم آزاد است و بزرگراهی از میان این دو محوطه می گذرد. هر سال نیمه تابستان در حیات کاخ اصلی جشنواره موسیقی جاز برگزار می گردد و بازدیدگنندگان از سرتاسر دنیا به این مکان آمده و در خنکهای تابستان و زیر آسمان باز از نوای موسیقی لذت می برند.
محوطه حیات کاخ و اطراف آن توسط پارک، چمن زار و بیشه زاری وسیع احاطه گردیده که تمام آن بدست انسان کاشته شده و به سبک فضای سبز کاخها و پارکهای انگلیسی آراسته شده است. با گذر از میان مجسمه شیرها و رخ های سنگی و با پایین آمدن از پله های سفید کاخ ناگهان فضای باز فراخ و خیره کننده ای در مقابل چشم گشوده می گردد و بی اراده انسان را به یاد مهمانیها و مجالس رقص اشرافیون در قرنهای هفده، هجده و نوزده می اندازد. در این مجموعه یک کتابخانه ارزشمند نیز قرار دارد و شانزده هزار و پانصد جلد کتاب بی نظیر در آن نگهداری می گردد. در گوشه و کنار کاخ آرخانگلسک مجسمه ها، فواره ها و حوضهای مختلفی قرار گرفته است که البته هرکدام از آنها نامی و فلسفه ای دارند.
شاید به جرات بتوان کاخ آرخانگلسک را دائره المعارفی غنی از زندگی اشرافی روسیه با نمونه هایی از قبیل تابلوهای نقاشی اصیل، سالن رقص مسحورکننده، اتفاق موسیقی، تئاتر و کتابخانه دانست. این کاخ از نظر معماری خود به قرن هجدهم تعلق دارد و پس از آن دیگر هرگز کاخی از این نوع، ساخته نشد. سال 2005 کار ساخت شهرکی با امکانات فوق مدرن و لوکس برای میلیاردرهای روسی به نام «روبلییوا- آرخانگلسک» در کنار این کاخ آغاز گردید که 30 هزار نفر سکنه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала