گزارش و تحلیل

شراکت استراتژیک رسانه ها یا چرا من را به ایران راه ندادند؟

© Photo / Kamyar Adlشراکت استراتژیک رسانه ها یا چرا من را به ایران راه ندادند؟
شراکت استراتژیک رسانه ها یا چرا من را به ایران راه ندادند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا یکی از آشنایان از من خواست که توصیه نامه ای برای پایان نامه ی فوق لیسانسش بنویسم.

— «باورنمی کنی، در دانشکده غیر خاورشناسی روسیه درس می خوانم، اما در مورد رسانه های ایرانی می نویسم».
من پوزخندی زدم و با خودم فکر کردم چرا باور نکنم، برای آنکه رسانه های ما این اواخر همکاریشان فعال تر شده. حداقل اینکه وقتی از امضای توافق همکاری بین «راسیا سگودنیا» (که اسپوتنیک هم جزئی از آن است) و ایرنا باخبر شدم، اینطور به نظرم آمد. برای همین هم یک بهانه و دلیل برای زرق و برق دادن توصیه نامه به نظرم کاملا طبیعی می آمد. و البته اینکه موضوعش نیز کنجکاو کننده بود:« ویژگی های روزنامه نگاری مدرن رسانه ها بر اساس نمونه روزنامه اطلاعات».

اطلاعیه - اسپوتنیک ایران
امضای موافقتنامه همکاری بین خبرگزاری اسپوتنیک و ایرنا
روحیه مثبت و سازنده جای دوری نمی رود و اینطور شد که چند روز بعد ، من به تصمیم ریاست چمدانم را برای سفر کاری به ایران جمع کردم. جالب این بود که از اجرای توافق بین دو خبرگزاری خیلی نگذشته بود (قبول کنید که این خصوصیت در ارتباطات ایران و روسیه همیشه بارزاست). فاز عملی هم این شد که فورا کارها در تهران آغاز شود و نقش مشخص و مهم را نیز به من واگذار کردند.
بی دلیل نیست که می گویند: خوشبختی، همان امید رسیدن به آن است و خودش را نمی توان شکار کرد. هم من و هم همکارم طبق برنامه برای ملاقات های کاری آماده شده و مدارک را تنظیم کردیم. اما هیچ کداممان علی رغم اطمینانی که طرف ایرانی داده بود، ویزا نگرفتیم.
… و اما ، آخرتوصیه نامه ای که به آن اشاره کردم را زمانی نوشتم که ویزای من برای سفر به ایران رد شد، تصمیم گرفتم که مطلب را تغییر ندهم و متن آنرا کلمه به کلمه برایتان می نویسم:
« شبکه پرس تی وی تاکید می کند که سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه مارس ۲۰۱۷ به مسکو ارتباطات دو کشور را به سطح جدیدی وارد کرده است. در نتیجه ی ملاقات با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، برخی توافق ها امضاء شد که همکاری ایران و روسیه را محکم تر می سازد. رئیس جمهور ایران در جریان سفر خود خاطر نشان کرد: امروز ما می بینیم که چطور ارتباطات اقتصادی و همکاری به سطح استراتژیک رسیده است.
گفت و گوی اختصاصی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بخش فارسی «اسپوتنیک» در باره هم افزایی در عرصه رسانه ای - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
گفت و گوی اختصاصی "اسپوتنیک" با مدیر خبرگزاری "ایرنا" درخصوص تقویت مناسبات رسانه ای
مشخص است که همکاری استراتژیک بین کشورها بدون ارتباطات متقابل رسانه ها ممکن نیست. امضای توافق همکاری بین خبرگزاری های برجسته ایرانی و روسی یعنی ایرنا و «راسیا سگودنیا» در تاریخ ۳۱ می سال ۲۰۱۷ نیز تائیدیه ای بر آن است.
محمد خدادی، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا بیان داشت: « رسانه های غربی سعی دارند اطلاعات را انحصاری کرده و در دستان خود بگیرند ، هرکاری می کنند تا بین کشورها تفرقه بیاندازند، اجازه نمی دهند که ارتباطات دوستی محفوظ بماند. ایران و روسیه مخالف چنین سیاستی هستند». وی افزود: «مسکو ، تهران و رسانه های ما ، منافع مشترک فراوانی دارند و باید ارتباطات متقابل تنگاتنگی با هم داشته باشند».
همکاری که به صورت پویا بین مسکو و تهران در سطح عالی در حال گسترش است که شامل تبادل اطلاعات بین «بلندگوهای» اصلی سیاست دو کشور نیز می باشد و تحقیقات علمی « ویژگی های روزنامه نگاری مدرن رسانه ها بر اساس نمونه روزنامه اطلاعات» نه تنها یک دیدگاه بهنگام نسبت به تاریخ بوده بلکه یک راهنمای ارزشمند برای خبرنگاران روسیه و ایران است که در مسیر ایجاد تصاویرعینی تر از حوادث اتفاق افتاده در جهان قدم برمی دارند».
در هر صورت این سوال هنوز مطرح است که چرا کارکنان اسپوتنیک را به ایران راه ندادند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала